Sökning: "Barn 6-18 år"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Barn 6-18 år.

  1. 1. SJUKSKÖTERSKANS STRATEGIER I HÄLSOFRÄMJANDE MÖTEN MED BARN MED ÖVERVIKT OCH OBESITAS En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elise Jacobson; Anna Rönnegård; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn 6-18 år; hälsofrämjande arbete; obesitas; strategier; sjuksköterskor; vårdnadshavare; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: En stor andel av världens barn är överviktiga och obesa och det är ett stort problem för samhället och de drabbade. Barn och unga med övervikt och obesitas har en stor risk för livslånga komplikationer och kan behöva medicinering och kontakt med sjukvården. LÄS MER

  2. 2. Fysioterapeuters upplevelser av att bemöta barn med kommunikationssvårigheter inom barnhabilitering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Moa Larsson; Virág Angyal; [2023]
    Nyckelord :Child* adolecent; habilitation; communication disorder dysfunction; experiences; physical therapist;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationssvårigheter inom vården är vanligt förekommande och bidrar till många utmaningar vilket påverkar vårdkvalitén. Detta ställer höga krav på vårdpersonal, patient och deras omgivning. Det finns en kunskapslucka gällande forskning inom barnhabilitering utifrån fysioterapeuters perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Främjande faktorer för skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Ahlen; Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :problematic absenteeism; school attendance; promoting attendance; problematisk frånvaro; skolnärvaro; främja närvaro;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap, kompetenser och utbildning är ett folkhälsopolitiskt målområde som lyfter vikten av utbildning för barn och unga. Skolan utgör en viktig roll i arbetet med att uppnå en jämlik hälsa på nationell nivå, vilket gör skolan till en arena av betydelse vid hälsofrämjande arbete. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt för barn med diagnosen ADHD i skolmiljö : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Hanna Agde-Johansson; Cecilia Lövgren; [2023]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; children; classroom; environment och occupational therapy;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är den vanligaste diagnosen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för barn. Utmärkande symptom för en person med diagnosen ADHD är svårigheter att utföra uppgifter, fokusera, bibehålla uppmärksamhet och passa tider, vilket är faktorer som kan påverka skolgången negativt. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelser under Covid-19 pandemin : med fokus på psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Monica Samaneh Shahipassand; Angelique Merenaalto; [2023]
    Nyckelord :Covid-19 pandemin; livsvillkor; psykisk ohälsa; restriktioner; barn och ungdomar;

    Sammanfattning : Upplevelserna av Covid-19 pandemin bland barn och ungdomar har varit flera men det som varit utmärkande är att barn och ungdomars vardagsliv har påverkats på olika sätt. Skolan har övergått till distansundervisning och de sociala restriktionerna infördes i samhället. LÄS MER