Sökning: "Cecilia Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Cecilia Jonsson.

  1. 1. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2023]
    Nyckelord :quiet pupils; silent pupils; scaffolding; support; didactic methods; classroom talk; inclusion; primary school; elementary school; social classroom environment; physical classroom environment; tystlåtna elever; stöttning; stöd; didaktiska metoder; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola; klassrumsklimat; fysisk klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Kritisk broderikonst - nyhetsskildring och minnesarbete : Rufina Bazlovas politiska motnarrativ och omförhandlande av traditionella belarusiska textila symboler

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Idéhistoria

    Författare :Cecilia Billsdotter Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Belarus; Cultural Memory Studies; Embroidery; Historiography; Rufina Bazlova; Transnational History; Belarus; broderier; historieskrivning; kulturella minnen; Rufina Bazlova; transnationell historia;

    Sammanfattning : In this MA thesis I want to examine if it is possible to be writing a historical narrative with other tools than words. Rufina Bazlova is a Belarusian textile artist, currently based in Prague, who is telling us her narrative about the falsified elections in Belarus held in August 2020. LÄS MER

  3. 3. Räkna med barnen i den digitala världen : En intervjustudie om hur UR:s utbud kring matematik används av pedagoger i undervisningen med barn på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Jonsson; Amanda Bogdanovski; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Matematik; Digitalisering; Handledning; UR; Socialsemiotik; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks det hur pedagoger kan använda Utbildningsradions (UR) som är en gratistjänst i lärande syfte. Vi har intervjuat pedagoger i vilken utsträckning de har fått stöd av UR:s utbud i matematik för att kunna stötta barnen och få mer förståelse för matematik genom digitala verktyg eller de hinder som kan uppstå i barnens matematiska lärande. LÄS MER

  4. 4. Ett samtal för alla : En systematisk litteraturstudie om hur introverta elever kan inkluderas i samtal om litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2022]
    Nyckelord :introverted pupils; quiet pupils; silent pupils; literature talk; classroom talk; teaching; inclusion; primary school; elementary school; introverta elever; tystlåtna elever; litteratursamtal; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola;

    Sammanfattning : Föreliggande systematiska litteraturstudie presenterar tidigare forskning om litteratursamtal och introverta elever. Syftet är att undersöka hur lärare kan genomföra litteratursamtal med introverta elever. Studien inkluderar 14 publikationer där doktorsavhandlingar, vetenskapliga artiklar och facklitteratur ingår. LÄS MER

  5. 5. Räkna med barnen i den digitala världen : En intervjustudie om hur UR:s utbud kring matematik används av pedagoger i undervisningen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cecilia Jonsson; Amanda Bogdanovski; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Matematik; Digitalisering; Handledning; UR; Socialsemiotik; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks det hur pedagoger kan använda Utbildningsradions (UR) som ären gratistjänst i lärande syfte. Vi har intervjuat pedagoger i vilken utsträckning de har fått stöd av UR:s utbud i matematik för att kunna stötta barnen och få mer förståelse för matematik genom digitala verktyg eller de hinder som kan uppstå i barnens matematiska lärande. LÄS MER