Sökning: "Daniel Haapala Brundin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Daniel Haapala Brundin.

  1. 1. Likvärdighet, i vilket syfte för vem och när? : En idéanalys av likvärdigheten i utbildningssystemet från grundskola till gymnasiet utifrån frihetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; [2015]
    Nyckelord :Equality; GY11; Lgr11; Freedom; Autonomy; Upper level school; Second upper level school; Education system; Critical theory; Possibilities; Oppurtunities; Critical thinking; Likvärdighet; GY11; Lgr11; Frihet; Autonomi; Gymnasieskola; Grundskola; Utbildningssystemet; Rollfördelningspolitik; Idéanalys; Möjligheter; Förutsättningar; Kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : In which purpose, for who and when does equality get fullfilled in the education system? This studie takes aim on the upper level and second upper level school system to study what the curriculum says on the one hand and what the system brings out on the other. With critical theory as method, with Herbert Tingsten as founder, this studie analyzes the logic of the education system to set out if the pupils choice of education, after the upper level lower secondary school, in second upper level is legit with democratic principles such as freedom (of choice). LÄS MER

  2. 2. The Never Ending Story : En läroplansteoretisk studie om GY11-reformens påverkan ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; Jimmy Block; [2015]
    Nyckelord :Curriculum; teachers; teachers work; planing; teaching and examination.; Läroplan; lärare; lärares arbete; planering; undervisning och examinering.;

    Sammanfattning : New national curriculums are issued in order to change the present state of the educational system in a nation. In 2011 the old curriculum, the Läroplanen för de frivilliga skolformerna (LPF94) was replaced by the Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (GY11). LÄS MER

  3. 3. UNGA MÄN OCH DEMOKRATI : En fallstudie på en högstadieskola av teorin om unga män som demokratisk destabiliseringsfaktor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; [2014]
    Nyckelord :Unga män; Demokrati; Samtalsgrupper;

    Sammanfattning : This case-study examines the correlation between young men and democratic instability in group discussions with two analyzing methods in one. One part of the method used is deliberative democracy which aims to explain how democracy works within the frames of discussion in ordinary citizens groups. LÄS MER

  4. 4. Skolans bedömning av elevers behov av särskilt stöd : En litteraturstudie om en skola för alla med ett sociokulturellt perspektiv

    L3-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Daniel Haapala Brundin; Christoffer Carlsson Norén; [2013]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Skola; Elever; Likvärdighet; Utbildning; Bedömning; Utredning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie söker finna orsaker till varför antal elever i behov av särskilt stöd ökat senaste åren. Därtill vill studien söka se vilka effekter som blivit av ökningen samt ha svar på hur elevers chanser till likvärdig utbildning kan ökas. LÄS MER