Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Teamwork makes the Theme work : A qualitative study on theming and performative labour as a differentiation strategy on SME Cafés in Sweden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Zeeb Hala; To Quan Luu; [2023]
    Nyckelord :servicescape; theming; theme; performative labour; aesthetic labour; emotional labour; interaction; teamwork; café; coffee shop; differentiation; differentiation strategy; Disneyization; SME;

    Sammanfattning : Servicescape is a physical setting where the performance, delivery and consumption are exchanged within a service marketplace. It includes sensory components, such as the theme of the place that has a high impact on customer perceptions and purchasing decisions and providing them with extraordinary experiences (Pine and Gilmore, 1999; Zeithaml, Bitner and Gremler, 2009). LÄS MER

  2. 2. Barnkalas flyttar hemifrån : En studie om företags syn på köpeskalas

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Erika Lund; Sofia Stendén; [2015]
    Nyckelord :Commercial; birthday party; children; parents; experiences; Disneyization; McDonaldization; motivation; profitability; Köpeskalas; barnkalas; föräldrar; upplevelser; Disneyization; McDonaldization; motivation; lönsamhet.;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte är att få en djupare förståelse för vad som motiverar företag som erbjuder köpeskalas och hur dessa företag genom värdefulla kundupplevelser och effektiva arbetsprocesser tillfredsställer både barn och föräldrar samtidigt som verksamheten är lönsam. Med koppling till detta syfte har vi valt att använda följande tre forskningsfrågor: Varför motiveras företag att erbjuda köpeskalas? Hur kan företag erbjuda en köpeskalasupplevelse som gör både barn och föräldrar nöjda? Hur bör företag utforma köpeskalaserbjudandet för att vara lönsamma? Metod Vi har valt att ha en kvalitativ metod då syftet med studien har varit att få en djupare förståelse för köpeskalasbranschen. LÄS MER

  3. 3. En postindustriell stads dynamik : Kalmars samarbeten och konkurrenser i strävan efter expansion genom handel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Lovisa Tuijnman; Daniel Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Dynamik; Konkurrens; Samarbete; Periferi; Centrum; Handel; Postindustrialism; Disneyization;

    Sammanfattning : The thesis strives to reveal the dynamics between a central and a peripheral shopping area in Kalmar, Sweden. The establishment of larger shopping centers has become a hallmark of postindustrial cities. Cities globally are at risk of creating an urban economic rift between the central and peripheral shopping areas. LÄS MER