Barnkalas flyttar hemifrån : En studie om företags syn på köpeskalas

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Vårt syfte är att få en djupare förståelse för vad som motiverar företag som erbjuder köpeskalas och hur dessa företag genom värdefulla kundupplevelser och effektiva arbetsprocesser tillfredsställer både barn och föräldrar samtidigt som verksamheten är lönsam. Med koppling till detta syfte har vi valt att använda följande tre forskningsfrågor: Varför motiveras företag att erbjuda köpeskalas? Hur kan företag erbjuda en köpeskalasupplevelse som gör både barn och föräldrar nöjda? Hur bör företag utforma köpeskalaserbjudandet för att vara lönsamma? Metod Vi har valt att ha en kvalitativ metod då syftet med studien har varit att få en djupare förståelse för köpeskalasbranschen. När vi har arbetat med teorin och empirin har vi växlat mellan en induktiv och deduktiv forskningsansats, alltså har vår studie varit abduktiv. Empirin består av semistrukturerade intervjuer med respondenter från olika företag i Kalmar. Slutsatser Vår studie har kommit fram till att företag motiveras att erbjuda barnkalas för att skapa och utveckla långvariga relationer, generera positiv word-of-mouth, bidra till ökad inkomst, förbättra tillgängligheten och forma en bättre arbetsplats. Dessutom har vi funnit att barn vill ha en rolig och aktiv kalasupplevelse där det är balans mellan förutsägbarhet och överraskningar, medan föräldrar vill ha en kalasupplevelse som är värd att betala för och som är både lärorik och underhållande för barnen. Avslutningsvis iii kan vi se att företag kan utforma lönsamma köpeskalas bland annat genom att ha en tydlig struktur samt erbjuda paketlösningar med skräddarsymöjligheter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)