Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning som stödjer motivation och dynamiskt mindset – en intervjustudie om möjligheter och utmaningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Holm; Fanny Nyberg; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; SDT; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : Vilket mindset en person har kan ha en stor inverkan på hur den tar sig an ny kunskap och utvecklas i skolan. Detta kan i sin tur innebära svårigheter för de lärare som förväntas förmedla kunskap och utbilda elever. LÄS MER

  2. 2. Helklassundervisning för att främja ett dynamiskt mindset - En intervjustudie med konkreta exempel från det svenska matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonna Edström; Olivia Johansson Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Aktiviteter; feedback; klassrumsklimat; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Mindset har en stor inverkan på elevens tilltro till sin förmåga och är avgörande för dennes inställning till ämnet matematik. Läraren har i uppdrag att planera sin undervisning så att samtliga elever får en möjlighet att utveckla ett dynamiskt mindset för att på så vis finna glädjen och bli framgångsrika inom ämnet. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadielärares målformulering och återkoppling under matematiklektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alicia Kostet; Hanna Marklin; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; dynamiskt mindset; självbestämmandeteorin.;

    Sammanfattning : Läraren har stor påverkan på elevers skolframgång. De mål som läraren skapar blir till riktlinjer för eleverna om var de kunskapsmässigt ska, medan lärarens återkoppling hjälper eleverna fram till målet. Om mål och återkoppling saknas eller brister försämras elevernas motivation och inställning till ämnet. LÄS MER

  4. 4. Den agila arbetsplatsen i praktiken : En redogörelse för agila projektmetoderoch organisationens styrmekanismers influerande på medarbetaren

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Lundholm Hjalmarsson; Jonathan Berglund; [2023]
    Nyckelord :Agile; Scrum; Self organization; Management Control System; Informal governance; Cultural management;

    Sammanfattning : Den agila arbetsmetoden har vuxit fram i takt med en volatil marknad som ställer krav på flexibilitet och innovation. Arbetsmetoden utmärker sig som en teamledningsmetod med ett dynamiskt och autonomt arbetssätt. Det råder ofullständig förståelse för vilka utmaningar arbetssättet medför. LÄS MER

  5. 5. Räkna lugnt – En studie om mental träning som verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anneli Olofsson; Eva Pålsson; [2022]
    Nyckelord :Andningsövningar; hälsofrämjande; mindset; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Studier visar att flickor i tonåren lider av stress och oro i högre utsträckning än pojkar och att stressen ofta är skolrelaterad. Syftet med denna studie är att undersöka om mental träning kan ha samband med flickors tankar om sig själv och ämnet matematik. LÄS MER