Helklassundervisning för att främja ett dynamiskt mindset - En intervjustudie med konkreta exempel från det svenska matematikklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Mindset har en stor inverkan på elevens tilltro till sin förmåga och är avgörande för dennes inställning till ämnet matematik. Läraren har i uppdrag att planera sin undervisning så att samtliga elever får en möjlighet att utveckla ett dynamiskt mindset för att på så vis finna glädjen och bli framgångsrika inom ämnet. Studien syftade till att öka kunskapen om hur lärare arbetar med helklassundervisningen i matematik på mellanstadiet för att främja ett dynamiskt mindset. Utifrån intervjuer beskrev sex verksamma matematiklärare på mellanstadiet hur de arbetar med klassrumsklimat, aktiviteter och feedback för att främja ett dynamiskt mindset hos eleverna. Studien resulterade i att klassrumsklimatet bör bidra till att eleverna känner sig trygga för att på så vis våga ta plats i klassrummet och bli bekväma med att misslyckas och se detta som en naturlig del av lärandet. Resultatet visade även att praktiska övningar är framgångsrikt i arbetet för ett dynamiskt mindset, samt att läraren bör ge feedback som är konkret, positiv och framåtsyftande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)