Undervisning som stödjer motivation och dynamiskt mindset – en intervjustudie om möjligheter och utmaningar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Olivia Holm; Fanny Nyberg; [2023]

Nyckelord: arbetssätt; SDT; matematik; lågstadiet;

Sammanfattning: Vilket mindset en person har kan ha en stor inverkan på hur den tar sig an ny kunskap och utvecklas i skolan. Detta kan i sin tur innebära svårigheter för de lärare som förväntas förmedla kunskap och utbilda elever. Denna studie har som syfte att ta reda på vilket sätt lärare uppger att de arbetar för att öka motivationen hos elever i matematikundervisningen samt vilka svårigheter som kan uppstå i detta arbete. Vidare är syftet att förstå hur lärarens arbetssätt går att förstå utifrån begreppet dynamiskt mindset. Studien är en kvalitativ intervjustudie som genomförts via intervjuer på sju lärare i årskurs 1. Den insamlade datan har analyserats och tolkats utifrån teorin om mindset och SDT. Resultatet visar att lärare aktivt använder sig av arbetssätt som stärker elevers motivation och dynamiska mindset. Däremot visar studien även att många utmaningar kan uppstå i detta arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)