Sökning: "EXAMENSARBETE Stockholms universitet Förskollärare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden EXAMENSARBETE Stockholms universitet Förskollärare.

  1. 1. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogens roll i förskolan : Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, som stöd i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Galini Kyriazaki; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskolan; AKK-Alternativ och kompletterande kommunikation; DATE-Delaktighet; Attityder; Tillgänglighet; Elever och barn; Bronfenbrenners systemekologiska teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker specialpedagogens roll i förskolan som förmedlare av konkretaarbetsmetoder och läromedel i förskolan. Detta har undersökts genom en enkätstudie på webben, där 72pedagoger, verksamma inom förskolan svarat, samt en mindre intervjustudie med 4 förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Se mig! : Jämlik psykosocial hälsa för alla barn och varje barn i förskolan - ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hultman Anna-Karin; Malin Morgensterns; [2017]
    Nyckelord :Psychosocial health; equality; inclusion; preschool; special education; preschool teachers.; Psykosocial hälsa; jämlikhet; inkludering; förskola; specialpedagogik; förskollärare.;

    Sammanfattning : Denna studie är ett specialpedagogiskt examensarbete med undersökningsområdet jämlik psykosocial hälsa. Syftet är att undersöka hur förskolans verksamhet tillämpar förebyggande insatser för alla barn och varje barn i en inkluderande förskola utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER