Sökning: "Genealogi Nietzsche"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Genealogi Nietzsche.

  1. 1. Vi hör inte världens sång längre : En text om kravet på den nya människans tänkande bortom gott och ont

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Tanja Ulriksson; [2022]
    Nyckelord :Friedrich Nietzsche; Frantz Fanon; Édouard Glissant; Nietzsche; Fanon; Glissant; människan; bortom gott och ont; skillnad; dekolonial; relation; opacitet; motsatsförhållande; politisk filosofi; genealogi; gränstänkande; Sylvia Winter; rhizom; värden; värderande; aktivistisk filosofi; avkolonialisering; detalj; moralens genealogi; jordens fördömda; poetics of relation; relationens filosofi; poetik; kaos; moral; dekonstruktion; det dekoloniala;

    Sammanfattning : Världen är oupplösligt sammankopplad i sina relationer och förhållanden, ändå finner människan sätt att separera och låta skillnader hindra henne från att leva och samexistera i sin mångfald. Friedrich Nietzsche skriver ”Kanske uttrycker vårt ord ’människa’ (manas) ännu något av denna självkänsla: människan betecknade sig själv som det väsen som mäter värden, som värderar och mäter, som det ’värderande djuret i sig’. LÄS MER

  2. 2. Kritik av humanismen som grund till värden i svensk skola med perspektiv från Nietzsche & Kant : En narrativ ideologianalys av läroplanens värdegrund och de oförytterliga värdenas genealogi

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Per-Göran Mattsson; [2012]
    Nyckelord :värdegrund value basis; moralfilosofi moral philosophy; läroplan curriculum;

    Sammanfattning : This thesis in Educational Sciences consists of a narrative ideology-analysis of the Swedish school's fundamental values with perspectives from the philosophy of Nietzsche and Kant, which also analyzed the same way, with the aim to trace and problematize the ideological foundations of "our society's shared values" that teachers should convey to the students. Based on a theory that a humanism crisis occurs when important values are perceived as threatened, does the introduction of the basic values of the curriculum appear as a response tosocietal changes. LÄS MER