Sökning: "Ida Robertsson"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ida Robertsson.
1. "Användas eller inte användas?" : - En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mellanstadielärare tar tillvara på de matematiska resultaten från de nationella proven i årskurs 3 samt undersöka vilka svårigheter som lärarna upplever att eleverna har baserat på provresultaten. Detta undersöks både utifrån fyra stycken intervjuer och resultaten från det nationella provet i matematik år 2014. LÄS MER
2. "Differens, alltså skillnaden" : En kvalitativ undersökning av hur mellanstadielärare använder det matematiska språket i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begrepp synliggörs i matematikundervisningen samt hur lärare ger sina elever tillfälle att arbeta muntligt med matematik i undervisningen. Detta undersöks genom fyra stycken observationer av två mellanstadielärare, två observationer i en årskurs fyra och två observationer i en årskurs fem. LÄS MER
3. En litteraturstudie om stigmatiseringen av HIV/AIDS-smittade och sjuksköterskors bemötande i kontakten med vården : - Ur ett patientperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, HVSammanfattning : HIV är ett virus som leder till försvagat immunförsvar hos smittade personer. De smittade behöver gå på kontinuerliga kontroller och medicinjusteringar vilket innebär att en tät kontakt med hälso- och sjukvården skapas. LÄS MER
4. Elevtexter - från säck till påse : Hur gymnasieelever skiver "forskningsrapporter"
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet var att undersöka gymnasieelevers skrivande i samband med egen ”forskning” och frågeställningarna löd: • Vilken typ av textkategorier producerar eleverna i samband med sådan ”forskning”? • Vilka eventuella skillnader gentemot Nilssons grundskoleelever uppvisar vår undersöknings gymnasieelever? Vi har med hjälp av vårt empiriska material och utifrån givna teoretiska utgångspunkter sett att gymnasieelever i hög grad iklär sig rollen som omskapare, men nästan lika vanligt är det att deras egna röster hörs. I jämförelsen med Nilssons material framgick att elever med stigande ålder blir allt mindre benägna att kopiera, men allt mer benägna att omskapa och även i allt större utsträckning tillåter sig att släppa fram den egna rösten. LÄS MER