Sökning: "Inger Maria"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Inger Maria.

  1. 1. Skogens vänner och värden -En motivstudie av djur och natur i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maya Younis; [2021]
    Nyckelord :Motivstudie; bilderböcker; tema och motiv i bilderböcker; Elsa Beskow; Natur och djur; värdegrund; text- och bildsamspel;

    Sammanfattning : Denna motivstudie analyserar vilka teman och motiv som finns i tre bilderböcker: Puttes äventyr i blåbärsskogen (1901) av Elsa Beskow, Bus och Frö på varsin ö (2012) av Maria Nilsson Thore och Lille Lustig och skogens vänner (2015) av Inger Kvillner och Eva Kvillner. Syftet med analysen är att undersöka hur naturskildring och gestaltning av djur framställs i tre utvalda bilderböcker för barn, vilka motiv som finns i dessa böcker samt samspelet mellan bild och text. LÄS MER

  2. 2. Läsutvecklande arbete genom olika metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Mårtensson; Maria Mårtensson; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; lärarens förhållningssätt; lässtrategier; läsutveckling; textsamtal; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur fem verksamma lärare väljer läsinlärningsmetod, hur de motiverar sina metodval samt vad som anses främja elevers läsutveckling. De teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för analysen av vårt resultat är det syntetiska- och analytiska perspektivet på läsinlärning, Reciprocal Teaching, litterära föreställningsvärldar samt stöttning. LÄS MER

  3. 3. It takes two to tango : En studie av kunders inflytande på varumärken inom reseindustrin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Maria Strannelid; Charlotte Stenström; [2017]
    Nyckelord :Customer; Brand; Digitalization; Travel Industry; Brand Identity; Kunden; Varumärket; Digitaliseringen; Reseindustrin; Varumärkesidentitet;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor Syftet med studien är att klargöra och analysera kundens inflytande på varumärken inom reseindustrin. Med detta syfte som bakgrund formuleras följande tre forskningsfrågor med fokus på reseindustrin: Vad utmärker kundens roll? Vad innebär digitaliseringen för företagens sätt att arbeta med varumärken? Hur kan kunden påverka ett varumärkes identitet? Metod Uppsatsen är utformad utifrån en kvalitativ forskningsmetod, som har en deduktiv ansats med induktiva inslag. LÄS MER

  4. 4. Samband mellan prestationsmåttoch måluppfyllelse i callcenters

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Maria Larsson; Inger Sundblad; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Rimligt tvivel? : En studie om historievetenskaplig stringens i en juridisk kontext

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Maria Bek; [2014]
    Nyckelord :Härjedalsmålet; Renbetesmålet; Sami; Prescription of time immemorial;

    Sammanfattning : What happens when historical theories are used as evidence in a trial? Is it possible for historians to use their own scientific tools when acting as participants in a juridical process? And how do judges deal with historical evidence? The aim of this study is to answer these questions by analyzing a specific trial, known as “Härjedalsmålet”. Härjedalsmålet was a court case about the Sami people’s right to let their reindeer graze on private property grounds in Härjedalen during the winter season. LÄS MER