Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det är du att stå i regn hela tiden. Ett fenomenologiskt perspektiv på subjektet i Katarina Frostensons poesi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Arvid Bergström; [2024-02-06]
    Nyckelord :Poesi; Katarina Frostenson; Flodtid; Fenomenologi;

    Sammanfattning : This essay examines the speaking subject in Katarina Frostenson’s poetry through a phenomenological perspective. The study is focused on how the subject appears, the relation between the subject’s inner world and the outside world, and the relation between the speaking subject and language. LÄS MER

  2. 2. ”Att läsa böcker för barn är ju också en upplevelse för vuxna” Vuxnas förståelse och användning av bilderböcker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linda Öberg; [2023-06-13]
    Nyckelord :Crossover picturebooks; Children’s literature; Adults; Reader-response theory; dual address;

    Sammanfattning : In this thesis I have in groups of three, interviewed five women and one man between the ages of 26 and 50+ about their reading experience and understanding of three crossover picturebooks. I have also conducted a survey where 125 adults have answered questions about their use and perception of picturebooks as a literary genre. LÄS MER

  3. 3. La réception littéraire dans un cadre pédagogique : Deux manuels de FLE en Suède

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lucie Latour; [2023]
    Nyckelord :litteratur - teorier om reception - franska som andra språk - gymnasieskola;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra, å ena sidan teorier om litterär reception, med som huvudbegrepp de av Iser er Jauss, och å andra sidan, utnyttjandet av litterära texter i fyra läroböcker i franska som andra språk. Målet är att bestämma vilken del av texter och aktiviteter som är förenliga med läsarens sökande efter mening, vilket föreslås av teorierna om litterär reception. LÄS MER

  4. 4. The Gaps in Our Stars : The Fault in Our Stars and Reader-response Theory in the Swedish EFL Classroom

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Mira Backman; [2023]
    Nyckelord :Reader-response theory; Wolfgang Iser; Stanley Fish; The Fault in Our Stars; John Green; Upper secondary school; EFL teaching;

    Sammanfattning : This essay analyses John Green’s The Fault in Our Stars (2012) with a theoretical approach of reader-response theory to show how the potential interpretations of the gaps in the novel make it a relevant choice of literary work for EFL education. The essay also examines whether the concept of gaps can be used as a tool in literary analysis. LÄS MER

  5. 5. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER