Sökning: "Jean Piagets"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Jean Piagets.

  1. 1. “Varför sjönk dom?” : Ett utforskande av fenomenen flyta och sjunka med de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Abenius; Emilia Kortman; [2023]
    Nyckelord :Float and sink; Physical phenomena; Preschool; The younger children; Variation theory; De yngre barnen; Flyta och sjunka; Fysikaliska fenomen; Förskola; Variationsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how 2-4-year-oldsexplore the physical phenomena of floating and sinking, and how a practicalactivity can contribute to development and learning. To respond to the study,observation was chosen as the method where a designed activity with thevariation theory as support was conducted in three groups of children, theactivity was then divided into four phases for us students to get a clearerstructure. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; Madeleine Tell; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  4. 4. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  5. 5. "Vi säger inte det här till mina fröknar" : Tematisk analys av en Green Screen aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Bylander; Hannah Nicklasson; [2022]
    Nyckelord :Critical thinking; Digital Technologies; Green Screen; Play; Pre-School; Digital teknik; Förskola; Green Screen; Kritiskt förhållningssätt; Lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om barn förmåga i olika åldrar att använda Green Screen. Studien undersöker barns förmåga till kritiskt förhållningssätt under en aktivitet där det digitala lärverktyget Green Screen används. LÄS MER