Sökning: "Kartläggande lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kartläggande lärare.

  1. 1. Hur otydlig får man vara? - En kritisk analys av 5 kap. 6 § skollagen vad gäller rektors och lärares befogenhet att ingripa fysiskt mot elever

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :David Larsson; [2020]
    Nyckelord :Offentlig rätt; skollagen; kroppsligt ingrepp; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Innan nuvarande skollag trätt i kraft uttryckte många lärare en osäkerhet kring vilka åtgärder som får vidtas för att komma tillrätta med akuta ordningsstörande situationer. Högsta domstolen efterlyste samtidigt att lagstiftaren skulle ta klar ställning kring frågan om tillåtligheten av kroppsliga ingrepp mot elever och vid behov införa uttryckliga regler om detta. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter med matematisk problemlösning ur ett elev- och lärarperspektiv : -En kvalitativ studie i årskurs 1-2 om elevers svårigheter i problemlösning samt hur lärare förebygger och följer upp elevernas svårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Arverot; Kristine Winge; [2020]
    Nyckelord :problem solving; difficulties; preventive measures; follow-up work; problemlösning; svårigheter; förebyggande insatser; uppföljande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka svårigheter som kan uppstå vid problemlösning i matematikundervisningen och hur lärare förebygger och följer upp elevernas svårigheter. Vi har använt oss av en kvalitativ ansats och ett ramverk hämtat ur Mölleheds (2001) avhandling. LÄS MER

  3. 3. Speciallärare i teori och praktik : En intervjustudie om speciallärares syn på sitt arbete och utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Virginia Mari; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; speciallärarutbildning; professionsteori; intervju; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om specialläraruppdraget och speciallärares arbetsuppgifter. Intentionen var vidare att undersöka uppfattningar hos speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling om hur arbetet överensstämmer med deras utbildning och ämnesdidaktiska specialisering. LÄS MER

  4. 4. ”Var det såhär enkelt? Varför har jag inte gjort det här tidigare?”- En studie om nyckelscheman som språklig stöttning i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Drottman; [2019]
    Nyckelord :Nyckelscheman; Samhällskunskap; Språkdidaktik; Språkinriktad undervisning; Språklig stöttning; Ämnesspråk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utformats som ett studentinitierat utvecklingsarbete som en fortsättning på en tidigare genomförd uppsats på grundnivå. Problemet som arbetet undersöker har hämtats från lärares upplevda undervisningsproblem kring elevers bristande ämnesspråk, här i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. Att hamna rätt i skolan : En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktor Kullgren; [2018]
    Nyckelord :Kartläggning; Nyanlända elever; Ramfaktorteorin; Kartläggande lärare; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER