Sökning: "Kognitiva funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Kognitiva funktionshinder.

  1. 1. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER

  2. 2. Hinder som fäller webbtillgängligheten : En studie om webbutvecklingsföretags engagemang inom webbtillgänglighet för personer med synnedsättningar.

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Adam Enmark; [2023]
    Nyckelord :Web accessibility; Visual impairment; Web development; Accessibility; WCAG; Webbtillgänglighet; Synnedsättning; Webbutveckling; Tillgänglighet; WCAG;

    Sammanfattning : Webbtillgänglighet handlar om i vilken utsträckning webbsidor kan användas av personer med funktionsnedsättningar, äldre individer samt personer som bor i utvecklingsländer. För att se till att alla är inkluderade och har en likvärdig användarupplevelse måste utvecklare skapa mer tillgängliga webbplatser. LÄS MER

  3. 3. Måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande hos personer med demenssjukdom : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Julia Baramno; Rebecca Varli; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svårigheter relaterat till måltider är vanligt förekommande bland personer med demenssjukdom. Vid fortskridande demenssjukdom utvecklas fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar som medför ökade svårigheter till att äta vilket förvärras vid övergång till svårare stadie av sjukdomen. LÄS MER

  4. 4. När den anställde tror på sina egna förmågor kan en kompensutveckling ske inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg : En kvalitativ studie om hur ett stödjande ledarskap kan främja kompetensutveckling inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Health and care; LSS; Disabled; Employees; leadership; skills development; hidden disabilities; the individual s abilities; key competencies; health; work ability; labor market; Vård och omsorg; LSS; Brukare; Medarbetare; ledarskap; kompetensutveckling; dolt funktionshinder; individens förmågor; nyckelkompetenser; hälsa; arbetsförmåga; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vilka förutsättningar en chef upplever sig ha för att tillämpa ett stödjande ledarskap inom den offentliga förvaltningen Vård och omsorg. Bakgrunden till denna studie bygger på att det finns ett behov av att personal som arbetar inom den offentliga förvaltningen Vård och Omsorg att utveckla sin kompetens. LÄS MER

  5. 5. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER