Sökning: "andraspråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 331 uppsatser innehållade ordet andraspråksinlärning.

  1. 1. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå,göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och derasförekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom iuppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk.Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifikordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivitegna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  2. 2. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matilda Brasch; [2018-01-29]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; mönsterigenkänning; andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; typfall;

    Sammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den häruppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Valet av språk inom engelskundervisningen i årskurs 4–6 : Lärare och elevers åsikter om vilket språk som bör användas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mikaela Norberg; [2018]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; modersmål; målspråk; translanguaging; input; språkanvändning; lärares åsikter; elevers åsikter; code-switching.;

    Sammanfattning : Diskussionen kring språkvalet i engelskundervisningen är aktuell, eftersom det är något som många lärare reflekterar kring. Syfte med detta examensarbete är att undersöka vad lärare och elever har för åsikter kring huruvida det engelska, respektive det svenska språket bör användas i engelskundervisningen. LÄS MER

  4. 4. INKLUDERING AV ANDRASPRÅKSELEVER I NO- OCH SO-ÄMNEN, HUR GÅR DET TILL? : EN KVALITATIV STUDIE OM ANDRASPRÅKSELEVERS INKLUDERING I NO- OCH SO- UNDERVISNINGEN

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Wideman; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; inkludering; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur andraspråkselever blir inkluderade i samhällsorienterande och naturorienterande ämnen. Det har skett utifrån frågeställningen, Hur arbetar lärare i ämnena SO och NO med inkluderingen av andraspråkselever i undervisningen? . LÄS MER

  5. 5. Im Zwiegespräch mit dem Computer : ICT und digitale Kompetenzen zur Förderung und zur Motivation der Sprachentwicklung von Lernern einer Fremdsprache mit Focus auf die mündliche Sprachentwicklung

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Tyska

    Författare :Alexandra Agerberg; [2018]
    Nyckelord :Kommunikativ kompetens; muntlig språkkompetens; second language aquisition; andraspråksinlärning; moderna språk; will to communicate WTC ; information and communication technology ICT ; computer mediated communication CMC ; elevmotivation; IT i skolan.; Kommunikativ kompetens; muntlig språkkompetens; second language aquisition; andraspråksinlärning; moderna språk; will to communicate WTC ; information and communication technology ICT ; computer mediated communication CMC ; elevmotivation; IT i skolan.;

    Sammanfattning : Aim – The paper at hand has three aims which are based on the recent adjustments made to the Swedish curriculum which take effect in summer 2018 and stipulate the implementation of digital competence in all subjects. Firstly, the study examines the effect of ICT and digital media/ aids on the WTC and motivation of second language learners. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet andraspråksinlärning.

Din email-adress: