Sökning: "ã±"

Visar resultat 1 - 5 av 150767 uppsatser innehållade ordet ã±.

  1. 1. Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Lennartsson; [2017-11-10]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; IKT – Information- och kommunikationsteknik; dator; stödinsatser;

    Sammanfattning : Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER

  2. 2. Genusmedveten skola - verklighet eller utopi? En studie av lärares erfarenheter av genusarbete i grundskolans tidigare åldrar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Fanny Olander; [2017-11-10]
    Nyckelord :genus; skola; lärare; genusmedvetenhet; genuspraktik; genuspedagogik; lågstadiet;

    Sammanfattning : Jämställdhet mellan könen har länge varit ett omdiskuterat ämne i samhällsdebatten. Till skillnad från det tillskrivna könet vid födseln är genus en social konstruktion av könet som i takt med samhällsstrukturer formar attribut för kvinnan och mannen. Dessa strukturer existerar även i skolans värld. LÄS MER

  3. 3. Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karin Danhage; [2017-11-10]
    Nyckelord :Family; literacy; sociokulturell teori; läsvanor; interaktion;

    Sammanfattning : Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa i ämnet svenska för elever med annat modersmål – en kvalitativ studie om vilka undervisningsmetoder som lärare anser vara framgångsrika för elevers andraspråksutveckling.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Kindbom; [2017-11-10]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; svenska som andraspråk; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I dagens klassrum möter lärare elever med många olika modersmål. Dessa elever undervisas dagligen på sitt andraspråk och har därmed andra förutsättningar att nå kunskapsmålen än elever som har med sig svenska språket hemifrån. LÄS MER

  5. 5. ”HEY, THEY COULD TOTALLY HAVE ORAL SEX HERE?” Författarskap, identifikation och blick i samtida pornografisk slash

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Katja Skärlund; [2017-11-09]
    Nyckelord :slash; fanfiction; literary pornography; the female gaze; affect theory;

    Sammanfattning : This essay examines the dominance of male homoerotic love stories in fanfiction (AKA slash). Through meetings and interviews with five female slash writers and extracts from their pornographic stories this essay will discuss the young women’s options, actions and thoughts around sexuality, fantasy and identification today. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet ã±.

Din email-adress: