Sökning: "Marie pettersson"
Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden Marie pettersson.
6. ”Det är inte att säga du får bara äta annars dör du” : En kvalitativ studie om fysioterapeuters upplevelser och erfarenheter av att upptäcka och behandla ätstörningar inom primärvården
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: FysioterapiSammanfattning : Background: Eating disorders as term includes several diagnoses that often result in serious conditions related to eating-habits, weight and body image. Early detection, confirmed diagnosis and initiated treatment significantly increases the chance of recovery. LÄS MER
7. "Det är inte att säga du får bara äta annars dör du" : En kvalitativ studie om fysioterapeuters upplevelser och erfarenheter av att upptäcka och behandla ätstörningar inom primärvården
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskapSammanfattning : Background: Eating disorders as term includes several diagnoses that often result in serious conditions related to eating-habits, weight and body image. Early detection, confirmed diagnosis and initiated treatment significantly increases the chance of recovery. LÄS MER
8. Det är en blick : Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Det finns barn i förskolan som varken pratar med förskolepersonalen eller med de andra barnen trots att de pratar med vårdnadshavarna och i hemmet utan problem. Detta betecknas som ett ångestsyndrom och benämns selektivmutism (SM). Det här kan innebära att de kommer efter i sin sociala utveckling och riskerar utanförskap. LÄS MER
9. Förståelsen av likhetstecknet ur ett variationsteoretiskt och sociokulturellt perspektiv
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare utformar undervisning som handlar om likhetstecknet och hur de utformar anpassningar och stöd så att alla elever får en fördjupad förståelse. Frågeställningarna är: 1) Vilken är lärarnas relation till lärandeobjektet och vad grundar sig den i? 2) Vilken typ av aktiviteter planerar lärarna in och vilken typ av uppgifter får eleverna möta? 3) Hur beskriver lärarna elevernas förståelse av likhetstecknet och hur anpassar de undervisningen till elever i matematiksvårigheter? Halvstrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare och fyra mellanstadielärare genomfördes. LÄS MER
10. Strategi- och metodval i subtraktion : Ett examensarbete
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Yngre elever har generellt svårare för subtraktion än addition. Svårigheten ligger i att det finns fler aspekter att ta hänsyn till för att göra gynnsamma strategival och använda sig av lämpliga beräkningsmetoder. LÄS MER