Sökning: "Marina Jakobsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Marina Jakobsson.

  1. 1. Chefer som pedagogisk och hälsofrämjande resurs i förändringsarbeten : En kvalitativ studie kring chefers upplevda förutsättningar för att skapa Healthy workplace

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jesper Svarfvar Kristiansson; John Fridh; Marina Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Healthy Workplace; Leadership; Organizational and social work environment; Process of change; Workplace learning; Arbetsplatslärande; Förändringsarbete; Healthy Workplace; Ledarskap; Organisatorisk och social arbetsmiljö;

    Sammanfattning : I takt med att psykisk ohälsa har eskalerat i det svenska arbetslivet de senaste åren har vikten av implementering av hälsofrämjande förändringsarbeten ökat inom organisationsvärlden. Många chefer står inför stora utmaningar i att bedriva dessa arbeten, motivera medarbetare samt framgångsrikt främja såväl organisatorisk som social arbetsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Hållbar turism i charterparadiset : en studie av Sharm el Sheikh

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Mirja Kaufmann; Patrik Jakobsson; [2012]
    Nyckelord :sustainable tourism; sustainable development; Sharm el Sheikh; Red Sea; socio cultural; environment; economy; hållbar turism; hållbar utveckling; påverkan; Sharm el Sheikh; Röda Havet; socio-kulturella; miljö; ekonomi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till, ur ett hållbarhetsperspektiv, att ge en djupare förståelse för hur turismen har påverkat destinationen Sharm el Sheikh i Egypten. Studiens resultat visar att destinationen Sharm el Sheikh har påverkats i stor omfattning av turismen, inom den socio- kulturella sektorn, den ekonomiska sektorn och miljösektorn, samtliga av de tre områden som enligt FN är definitionen av hållbar turism. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som medel för begreppsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marina Jakobsson; Kajsa Karin Wåhgen; [2006]
    Nyckelord :begreppsutveckling; elever med svenska som andraspråk; elever med svenska som modersmål; grundskolans tidigare år; naturvetenskaplig undervisning; skönlitteratur; språksvaga elever.;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie syftar till att undersöka den övergripande frågeställningen: På vilket/vilka sätt kan skönlitteratur sägas ha en plats i den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolans tidigare år?, samt delfrågorna: I vilken utsträckning förekommer, utifrån pedagogernas per-spektiv, ett begreppsutvecklande mål, med inriktning på naturvetenskapliga begrepp, i under-visningen med skönlitteratur, På vilket/vilka sätt ett arbete med skönlitteratur kan leda till be-greppsutveckling, och Vilka elevgrupper; elever med svenska som modersmål, elever med svenska som andraspråk eller språksvaga elever, som eventuellt kan gynnas av skönlitteratu-ren? Elever i år två, tre och fyra ingick i undervisningsförsök, som baserades på kortskrivning kring begreppen ”vatten” och ”miljöhot” före och efter högläsning av en skönlitterär text. Dessutom intervjuades två pedagoger som undervisat utifrån samma skönlitterära bok, samt Jan Nilsson, som är lärarutbildare på Malmö högskola och en stor förespråkare för skönlittera-tur som kunskapskälla. LÄS MER