Chefer som pedagogisk och hälsofrämjande resurs i förändringsarbeten : En kvalitativ studie kring chefers upplevda förutsättningar för att skapa Healthy workplace

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: I takt med att psykisk ohälsa har eskalerat i det svenska arbetslivet de senaste åren har vikten av implementering av hälsofrämjande förändringsarbeten ökat inom organisationsvärlden. Många chefer står inför stora utmaningar i att bedriva dessa arbeten, motivera medarbetare samt framgångsrikt främja såväl organisatorisk som social arbetsmiljö. I relation till detta arbete krävs det att chefer innehar kunskaper om hur hälsa och lärande påverkas på arbetsplatsen. Syftet med studien var att analysera och beskriva hur cheferna upplevde att förutsättningar för hälsa och lärande påverkas under förändringsarbete för att skapa Healthy workplace. Studiens teoretiska referensram grundas i World Health Organizations modell kring hur Healthy workplaces formas i komplement av de pedagogiska teorierna om Kollektivt lärande samt Anpassnings- och Utvecklingsinriktat lärande. Studiens vetenskapsteoretiska utgångspunkter är inspirerade av fenomenografi och konstruktivism samt att en abduktiv ansats tillämpats. I studien genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer som analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet påvisade att Healthy workplace kan skapas genom ett tydligt ledarskap, involvering av medarbetarna i arbetet, integrering av lärande som en del av arbetet samt att ge medarbetaren tid och rum för reflektion samt kunskapsutbyte. Avslutningsvis blir slutsatsen att tydligt ledarskap i kombination med samarbete mellan alla parter bildar möjligheter för en stärkt sammanhållning på arbetsplatsen. För samtliga parter inom organisationen innebär detta kollektiva arbete en potential att främja såväl hälso- som lärandevillkor under pågående förändringsarbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)