Sökning: "Matematik 5"

Visar resultat 1 - 5 av 572 uppsatser innehållade orden Matematik 5.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Uncertainty Quantification in Deep Learning for Breast Cancer Classification in Point-of-Care Ultrasound Imaging

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Marisa Wodrich; [2024]
    Nyckelord :Uncertainty quantification; Deep learning; Breast cancer classification; Trustworthy AI; Point-of-care ultrasound; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Breast cancer is the most common type of cancer worldwide with an estimate of 2.3 million new cases in 2020, and the number one cause of cancer-related deaths in women. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskolan för barn i åldern 3-5 år : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ravina Hanna; Charlotte Drake Af Hagelsrum; [2024]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; intresse; inkludering; metod.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan för barn i åldern 3–5 år. Fokus i studien ligger också på vilka strategier förskollärare använder sig av för att inkludera de barn som inte visar intresse för matematik. LÄS MER

  4. 4. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER

  5. 5. Klimatpåverkan för implementering av en CCS-anläggning vid ett avfallseldat kraftvärmeverk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Alva Sjunnesson; [2023]
    Nyckelord :CCS; carbon capture and storage; CCS; klimatpåverkan; LCA; kraftvärmeverk; koldioxidavskiljning;

    Sammanfattning : För att möjliggöra att Helsingborgs stad uppnår målet om klimatneutralitet till år 2030 har Öresundskraft beslutat att implementera en CCS-anläggning vid ett avfallseldat kraftvärmeverk i Helsingborg som idag står för ungefär 19 % av de direkta utsläppen i Helsingborg. Innan Öresundskraft planerar att påbörja byggnationen är det av intresse att undersöka klimatpåverkan för livscykeln för att förstå nettoeffekten av klimatnyttan som CCS-anläggningen skapar. LÄS MER