Matematikundervisning i förskolan för barn i åldern 3-5 år : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan för barn i åldern 3–5 år. Fokus i studien ligger också på vilka strategier förskollärare använder sig av för att inkludera de barn som inte visar intresse för matematik. En kvalitativ undersökning genomfördes med 10 förskollärare från olika förskolor och kommuner. Studiens resultat visar att alla tillfrågade förskollärare arbetar medvetet med matematik i förskolan för barn i åldern 3–5 år, där olika matematiska aktiviteter gavs som exempel. De tillfrågade förskollärarna anser att nästan alla barn på förskolan upplever att matematik är roligt. Slutsatsen av denna studie är att vi har ökat vår förståelse kring hur viktigt det är att förskollärare har ämneskunskaper för att bedriva undervisning i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)