Sökning: "Praktikgemenskaper"
Visar resultat 21 - 25 av 70 uppsatser innehållade ordet Praktikgemenskaper.
21. Hur poliser lär sig hantera stressfyllda situationer : En fängslande studie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka polisers upplevelse över hur de lär sig att hantera stressfyllda situationer med utgångspunkt i det formella och informella lärandet. Utifrån syftet formulerades följande frågeställningar: Hur upplever poliser att de förbereds för dessa stressfyllda situationer under sin utbildning? Hur lär de sig hantera dessa stressfyllda situationer när de sedan börjar tjänstgöra som poliser och vilken roll spelar här det informella lärandet? Vilken form av lärande upplever poliserna har störst inverkan på hur de i praktiken kan handskas med de stressfyllda situationerna? Hur visar det sig? För att besvara frågeställningarna genomfördes 7 stycken semistrukturerade intervjuer med poliser som jobbar med stressfyllda situationer. LÄS MER
22. Jag är polis! : En kvalitativ studie om hur poliser formar sin yrkesidentitet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv, öka och bredda förståelsen kring hur poliser formar sin yrkesidentitet. Detta operationaliseras genom tre frågeställningar kopplat till syftet där lärande och innehåll av yrkesidentiteten innefattas. LÄS MER
23. ”Gamla datorer, det är det vi jobbar med” : En interaktionsstudie av vård- och omsorgspersonalens användning av digitala artefakter på ett vård- och omsorgsboende
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : There is a need to create efficiency through digital technology within the elder care, as the elderly population of society is increasing. Existing IT-systems are considered incompatible with healthcare work, despite of Swedish investments in digital development in healthcare. LÄS MER
24. Samhällskunskapslärares praktikgemenskap– en kvalitativ verksamhet?En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegor
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Kollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. LÄS MER
25. Ett nytt ord för det vi gör dagligen : Pedagoger på några fritidshem talar om undervisning och hur de genomför den
Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur undervisning, som den förklaras i kapitel 4 i Lgr 11, beskrivs av några pedagoger vid några fritidshem. Studien gjordes med sociokulturell ansats och kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER