Sökning: "RYDAHOLMSMETODEN"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet RYDAHOLMSMETODEN.

  1. 1. Rydaholmsmetoden - en interventionsstudie på Språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Granath; Elin Zettervall; [2020]
    Nyckelord :avkodning; intervention; Rydaholmsmetoden; specialpedagogik; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att söka svar på om elever med svenska som andraspråk förbättrade sin avkodning och läshastighet med Rydaholmsmetoden samt deras upplevelse av metoden. Den intensiva lästräningen bedrevs under en begränsad tid och jämfördes med elever som endast hade ordinarie undervisning. LÄS MER

  2. 2. Läsutvecklingsarbetet LiV : en strävan efter en likvärdig utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Bengtsson; Lovisa Donaldsson; [2020]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; läsutvecklingsarbete; LiV; Rydaholmsmetoden; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Läsutveckling i Varberg, LiV, praktiseras på kommunens olika skolor samt att undersöka hur LiV-handledare arbetar för att träna elevers avkodningsförmåga. Studien syftar också till att undersöka om Läsutveckling i Varberg, LiV, bidrar till en mer likvärdig utbildning. LÄS MER

  3. 3. “Alla ska vara med” : En studie om hur lärare anpassar sin undervisning till elever med läs- och skrivproblematik i förhållande till de olika undervisningsmetoder och forskningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fia Persson; [2020]
    Nyckelord :Reading and writing problems; Pupils in special needs; Reading teaching; Teaching strategies to learn pupils read; Läs- och skrivproblematik Elever i särskilt behov Läsundervisning Undervisningsstrategier vid läsinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder lärare tycker fungerar i undervisningen av elever med läs- och skrivproblematik och hur de motiverar dem i förhållande till forskningen. Detta undersökts genom intervjuer med lärare och specialpedagoger på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 4. Kan en intensivträning av avkodningsförmåga i åk 3 leda till förbättrad läsförståelse och läsintresse? : En studie av Rydaholmsmetoden

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anneli Albertsson; [2016]
    Nyckelord :Reading; decoding; phonics; reading comprehension; reading interest; Läsning; avkodning; fonologisk medvetenhet; läsförståelse; läsintresse;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine whether an intervention with the Rydaholms method leads to better decoding skills, improved reading comprehension and increased interest in reading. The participants were the third grade primary school children. LÄS MER

  5. 5. Rydaholmsmetoden - en fungerande meod?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Olsson; [2012]
    Nyckelord :dyslexi; LUS; läs- och skrivsvårigheter; Läsutvecklingsschema; Rydaholmsmetoden; Vingböckerna;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildningstid (hädanefter förkortat vfu) observerade jag många elever som alla kämpar på sitt eget sätt med sin läsning, och jag intresserade mig snabbt för hur lärare och skola kan hjälpa dessa elever med sina svårigheter och blev på så sätt introducerad för en metod som heter Rydaholmsmetoden. Rydaholmsmetoden är en metod som ska hjälpa eleverna att träna upp sin läshastighet och sin ordkunskap, och trots att metoden ej har en forskningsgrund så används den flitigt vid min VFU-skola där eleverna träffar en speciallärare två till tre gånger i veckan i 20 minuters pass där de tränar på att förbättra sin läsning genom arbete med just Rydaholmsmetoden. LÄS MER