Sökning: "Research Metoder"

Visar resultat 21 - 25 av 3336 uppsatser innehållade orden Research Metoder.

  1. 21. En undersökning av metoder förautomatiserad text ochparameterextraktion frånPDF-dokument med NaturalLanguage Processing

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Alexander Värling; Emil Hultgren; [2024]
    Nyckelord :portable document format; faktura; digitalisering; IT-lösningar; optisk teckenigenkänning; textextraktion; naturlig språkbehandling; generative pre-trained transformer; portable document format; faktura; digitalisering; IT-lösningar; optisk teckenigenkänning; textextraktion; naturlig språkbehandling; generative pre-trained transformer;

    Sammanfattning : I dagens affärsmiljö strävar många organisationer efter att automatisera processen för att hämta information från fakturor. Målet är att göra hanteringen av stora mängder fakturor mer effektiv. Trots detta möter man utmaningar på grund av den varierande strukturen hos fakturor. LÄS MER

  2. 22. Vilka träningsmetoder används för anfallsspelet i herrallsvenskan? : En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Hampik Morad; [2024]
    Nyckelord :Fotbollsträning; Träningsmetodik; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka träningsmetoder som elitfotbollstränare i herrallsvenskan använder i sina träningar för att överföra sina principer inom anfallsspelets olika skeden till sina spelare. Frågeställningar ·   Hur tränar elitfotbollstränare i allsvenskan skedet speluppbyggnad? ·   Hur tränar elitfotbollstränare i allsvenskan skedet komma till avslut och göra mål? ·   Hur tränar elitfotbollstränare i allsvenskan skedet kontring? Metod Studien genomfördes med en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes för att undersöka träningsmetoder som tränarna använder för att träna anfallsspel. LÄS MER

  3. 23. The Role of Uni- and Multivariate Bias Adjustment Methods for Future Hydrological Projections and Subsequent Decision-Making

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapslära

    Författare :Anna Merle Liebenehm-Axmann; [2024]
    Nyckelord :Bias adjustment methods; future hydrological climate projections; statistical analysis; future streamflow analysis; biasjusteringsmetoder; framtida hydrologiska projektioner; statistisk analys; framtida vattenförings analys;

    Sammanfattning : Climate models are essential for generating future climate projections. However, due to simplifications, the models can produce systematic differences between output and reality, which is referred to as model bias. Bias adjustment methods aim to reduce this error, which is important for making future projections more reliable. LÄS MER

  4. 24. Icke-farmakologiska metoder som kompletterande behandling vid postoperativ smärta : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Frida Marklund; Yuliya Virchenko; [2024]
    Nyckelord :Non-pharmacological; Pain management; Postoperative; Suffering; Icke-farmakologisk; Lidande; Postoperativ; Smärtlindring;

    Sammanfattning : Bakgrund   Smärta är en av de vanligaste orsakerna till att personer söker sjukvård. Då alla kirurgiska ingrepp medför vävnadsskada som utlöser smärta bör den postoperativa smärtlindringen vara väl anpassad till den enskilda personen och det kirurgiska ingrepp som genomförts. LÄS MER

  5. 25. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER