Sökning: "Singer Education"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Singer Education.

  1. 1. "Varenda ton vi tar är ju personlig" - En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hilda Axelsson; Alma Fridolfsson; Marcela Ivsinovic; [2023]
    Nyckelord :Musikpedagogik; personligt uttryck; röst; sångteknik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; music education; personal expression; singing lessons; vocal technique; voice; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Personligt uttryck har alltid varit viktigt för oss när vi sjunger och som blivande sånglärare vill vi att arbetet med personligt uttryck ska bli en naturlig del av vår egen sångundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka begreppet personligt uttryck ur ett sånglärarperspektiv för att ta reda på hur sånglärare tolkar och beskriver sitt arbete med begreppet på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Från mimande till hörd: En aktionsforskningsstudie om icke-sångares sångliga självbild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tilda Sventorp; Josefine Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Musikalisk bakgrund; Musikalitet; Självbild; Sångförmåga; Sångundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musical background; Musicality; Self-image; Singing ability; Singing lessons; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : We who have written this study love to sing. Singing is a part of our everyday life and is a great source of joy. We have both come across people who do not have the same positive relationship towards singing as we have. Therefore, we wanted to investigate what could be the reason behind this more negative approach towards singing. LÄS MER

  3. 3. Baskunskaper i sångteknik: Fyra sångpedagoger formulerar sina tankar kring basars sångtekniska utmaningar inom västerländsk konstmusik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Simon Bergström; [2021]
    Nyckelord :Bas röst ; Konstmusik; Sångmetodik; Sångrösten; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Bass Voice; Art Music; Voice Methodology; the Singing Voice; Voice Technique; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker vad fyra informanter, som är sångare och sångpedagoger, menar är typiska sångtekniska utmaningar för en bassångare inom den västerländska konstmusiktraditionen, vilka bakomliggande faktorer till dessa sångtekniska utmaningar de menar är vanliga och hur de i arbetet med sina elever tar sig an dessa utmaningar, ofta utifrån personliga erfarenheter på området. Det teoretiska underlaget till studien består av litteratur inom röstfysiologi och akustik, sångteknik och prestationspsykologi. LÄS MER

  4. 4. “Är jag ignorant?”: En kvalitativ intervjustudie om individuell sångundervisning för transpersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linnea Simon; [2021]
    Nyckelord :Identitet; Språkbruk; sång; Sångundervisning; Transperson; Trans* ; Trans* röst; Trans* sångare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Identity; Language use; Singing tuition; Transgender; Trans* voice; Trans* singer; Voice; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : 2017 inkom 153 olika remissyttranden från bland annat Statens skolverk och Statens kulturråd, med förslag för hur transpersoner i Sverige kan få stärkt ställning och levnadsvillkor i Sverige (SOU 2017:92). Mot bakgrund av detta har denna studie för avsikt att kartlägga trans*+sångares och sånglärares uppfattningar om och upplevelser av hur de arbetar tillsammans i individuell sångundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Jag sjunger med fingrarna: En studie om symbiosen mellan ackompanjatör och sångare från ett pianistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kevin Nguyen; [2021]
    Nyckelord :Ackompanjemang; Interpretation; Musikpedagogik; Piano; Samspel; Sång; Sångtext; Utbildningsvetenskap Accompaniment; Educational Science; Interaction; Lyrics; Music Education; Singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the aspects that affects the musical performance between an accompanist and a singer. It also examines the different tools and approaches the accompanist and the singer have at their disposal in different genres. LÄS MER