Sökning: "Slöjdens historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Slöjdens historia.

  1. 1. Att slöjda för samhällelig förändring?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Simone Wingfors; Bojan Widegren; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; holistisk hållbarhet; postpolitik; antropocen;

    Sammanfattning : “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. Varför vill män inte sy?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Magnusson; Amanda Månsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I rollen som lärare förväntas det att följa en läroplan. Denna läroplan innehåller riktlinjer förhur en ska förhålla sig i undervisningen. Ett av lärarens uppdrag är att ”motverka könsmönstersom begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (Skolverket, 2019, s. 6). LÄS MER

  3. 3. Att välja slöjdinriktning : Vem eller vad påverkar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Lyrberg; [2019]
    Nyckelord :Slöjd; val; slöjdinriktning; genus; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om faktorer som påverkar elevers val av slöjdinriktning där slöjdens historia av att skapa könsmönster efter materialinriktning fungerar som utgångspunkt. För att undersöka detta använde jag kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  4. 4. Slöjdens mening och nytta : För eleven i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Ola Brodén; [2009]
    Nyckelord :craft; pupils; concrete action; engagement; partificiant; competences; communication; slöjd; elever; konkret handling; engagemang; delaktighet; kompetenser; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att förstå betydelsen och nyttan av slöjdämnet i grundskolanbetraktat genom elevers berättelser om ämnet.De frågeställningar som jag utgick ifrån var:· Vilken karaktär av kunskaper uttrycker eleverna att slöjdämnet leder till?· Vilken mening och nytta uppfattar eleverna att slöjdämnet har?Litteraturavsnittet tar upp slöjdämnets historia, tillkomst och förändring fram till dagenskursplan och läroplan. LÄS MER

  5. 5. Varför har vi slöjd i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Eva Nilsson; Sofie Nordström; [2007]
    Nyckelord :läroplan; kursplan; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om slöjden i skolan ur elevers, föräldrars, lärares och slöjdlärares perspektiv. Syftet med denna studie är att ge klarhet i hur dessa olika grupper ser på varför vi har slöjd i skolan. Vi vill ta reda på om målen i läroplanen och kursplanen uppfylls i slöjdundervisningen. LÄS MER