Sökning: "Språkliga konstruktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Språkliga konstruktioner.

  1. 1. “Det är väl ingen som bryr sig om jag opererar mina bröst?” : Hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Maja Berg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. En multimodal kritisk diskursanalys samt ett ramverk sammansatt av teoretiska förklaringar av makt, disciplinering, diskurs, performativitet, skönhetsideal och blickar har använts i syfte att studera hur dokumentärens språkliga och visuella element formar porträtteringen av skönhetsideal, kroppsligheter och makt. LÄS MER

  2. 2. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seham Kouria; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Processbarhetsteori; interimspråket; andraspråksutveckling; målspråket; faktorer; arabiska och svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER

  3. 3. Kommunikatören – relationsbyggare, problemlösare och historieberättare som ska kunna översätta siffror till berättelser : En diskursanalytisk studie av språkliga konstruktioner i platsannonser för kommunikatörer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Dzaferovic-Igracev; [2023]
    Nyckelord :diskursteori; språk; kommunikatörer; yrkesroller; platsannonser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur språkliga konstruktioner av kommunikatören i platsannonser ser ut och om det går att identifiera flera konstruktioner, samt om det finns skillnader mellan kommunikatörkonstruktioner i privat och offentlig sektor. Studien är utförd med diskursanalytiska medel med inriktning diskursteori för att finna språkliga strukturer i annonserna som konstituerar en eller flera kommunikatörsidentiteter. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares konstruktioner av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Thörnberg Pella; Cecilia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :Scientific basis; proven experience; preschool; preschool teacher; qualitative analysis; focus groups; contextual social constructionism; performativity; fabrications.; Vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; förskola; förskollärare; kvalitativ analys; fokusgrupper; kontextuell socialkonstruktionism; performativitet; fabrikationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om vilka förståelser av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet som konstrueras i kommunikation mellan förskollärare. Studien styrs av två frågeställningar: Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om vetenskaplig grund? och Vilka språkliga kategorier konstrueras i förskollärares kommunikation om beprövad erfarenhet?. LÄS MER