Sökning: "Syntetiskt och analytiskt synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Syntetiskt och analytiskt synsätt.

  1. 1. Språket – Nyckeln till livet : En studie om kartläggningsmaterialet Hitta språket utifrån ett syntetiskt och analytiskt synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Bergman; Emelie Östlund; [2020]
    Nyckelord :analytiskt synsätt; fonologisk medvetenhet; språklig medvetenhet; syntetiskt synsätt; tal-; läs-och skrivinlärning; tidig kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka Skolverkets kartläggningsmaterial Hitta språket och dess uppbyggnad. För att kunna undersöka hur Hitta språket är uppbyggt har vi genomfört eninnehållsanalys med utgångspunkt i de syntetiska och analytiska synsätten på språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Hur hittar man språket i förskoleklass?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Theander Lindskog; Monika Majewska Mroczkowska; [2020]
    Nyckelord :analytiskt synsätt; kartläggning; phonics; språkutveckling; syntetiskt synsätt; tidiga insatser; whole language; Hitta språket;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka Skolverkets kartläggningsmaterial “Hitta språket” som från och med höstterminen 2019 är obligatoriskt i förskoleklassen. Vi ville undersöka hur materialet var uppbyggt och vilka skriftspråkliga aktiviteter som var synliga, hur lärare beskrev sitt arbete med kartläggningsmaterialet, på vilket sätt kartläggningen bidrog till tidiga insatser, samt vilka för- respektive nackdelar lärare upplevde med kartläggningsmaterialet i relation till elevernas läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 3. Barn, skriftspråk och skola : Fyra lärare i förskoleklass och årskurs 1 berättar om sitt arbete med barns literacyutveckling.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Adolfsson; [2012]
    Nyckelord :Literacy utveckling; läs- och skrivundervisning; förskoleklass; årskurs 1; didaktik; sociokulturell teori; analytiskt synsätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa och diskutera lärares didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling i förskoleklass respektive årskurs 1. Som grund ligger ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt forskning om barns literacyutveckling, och med utgångspunkt i detta samt i min studie har didaktiska val i arbetet med barns literacyutveckling kunnat belysas och diskuteras. LÄS MER

  4. 4. Wittingmetoden och LTG-metoden utifrån grundläggande antaganden i syntetiskt och analytiskt synsätt- en jämförande och klargörande textanalys

    M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Svedell; Monica Persson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School

    C-uppsats,

    Författare :Josefine Bergenland; Sanna Lindholm; [2010]
    Nyckelord :Syntetisk; Analytisk; Läsinlärning; Manhattan New;

    Sammanfattning : Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vianvände oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassadeläromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. LÄS MER