Sökning: "Vad tycker lärarna om utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Vad tycker lärarna om utomhuspedagogik.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen - En kvalitativ studie utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linus Andersson; Leo Bodin; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; motivation; utomhusmatematik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik har blivit en allt större del i dagens undervisning och det har forskats mycket om detta på senare år. Utomhuspedagogiken sägs ha en stor påverkan på elevers lärande där många faktorer påverkas positivt av denna sorts undervisning. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik - Att lära i och om sin närmiljö - En kvalitativ studie om hur lärare använder sig av läroplanens riktlinjer för att främja utevistelse i fritidshemmets verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Nielsen; Fredrik Mohlén; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utevistelse; närmiljöer; styrdokument; situerat lärande; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Vi har liknande erfarenheter från att ha jobbat och besökt flera fritidshem på olika platser med skiljaktiga miljöer. Vår erfarenhet av utevistelse i fritidshemmets verksamhet är att utevistelsen oftast kopplas till elevers rörelsebehov och fria lek. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i matematik : hinder och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marcus Johansson; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; traditionell undervisning matematik; lärande;

    Sammanfattning : Arbetet baseras på vad lärare ser för hinder samt möjligheter med att bedriva utomhuspedagogik i matematik. Vilka fördelar eller nackdelar som finns med metoden och vilken nytta eleverna kan få av utomhuspedagogik i matematik. LÄS MER

  4. 4. Man kan ju lära sig fast man tycker att det är kul! : Lärares uppfattningar om utomhuspedagogikens möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sofia Halfvarson; Dahl Madeleine; [2021]
    Nyckelord :Hinder; intervjuer; lärare; naturorienterande ämnen; möjligheter; platsens betydelse; uppfattningar; utomhuspedagogik; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad NO-lärare i årskurs fyra till sex harför uppfattning om utomhuspedagogik, specifikt platsens möjligheter och hinder förundervisningen. För att få ett bredare samt mer nyanserat perspektiv valde vi att inkluderaett utvecklingsteam (som bedriver fortbildning inom utomhuspedagogik) för att därmed ävenundersöka vad de uppfattar att lärare har för uppfattningar om utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare ser på och arbetar med utomhuspedagogik i NO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Caroline Näslund; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; NO-undervisning utomhus; Vad tycker lärarna om utomhuspedagogik; Fördelar nackdelar med utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om utomhuspedagogik, mer specifikt om hur lärare arbetar med utomhusmiljö i NO-undervisningen, hur deras förutsättningar ser ut och vilka för och nackdelar de anser finns med utomhuspedagogik. Jag har gjort en enkätundersökning som har skickats ut till alla kommunala F-3 skolor i en mellanstor stad i mellersta Sverige. LÄS MER