Sökning: "analfabetism"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet analfabetism.
16. Geovetenskaplig analfabetism i Sverige – En undersökning av allmänhetens och beslutsfattarnas kunskaper
Kandidat-uppsats, Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Earth science is a dynamic system science that explores the structures and processes of the earth. Knowledge about the earth is important for citizens since the science is a vital part in the sustainable development of the society. LÄS MER
17. När bokstäver får mening : En kvalitativ studie om alfabetiseringsundervisning inom sfi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur man utformar en effektiv alfabetiseringsundervisning för vuxna andra-språksinlärare inom ramen för sfi. Studien syftar till att ta reda på vad det innebär att arbeta med analfabeter och vad man didaktiskt, samt organisatoriskt på styrningsnivå, kan göra för att effektivisera undervisningen. LÄS MER
18. Barns rätt till utbildning : - Om svenskt socialt arbete i Togo.
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de svenska humanitära organisationerna Tam-Tam, PMU, SoUG samt Barnfonden bedriver/vill bedriva socialt arbete för att främja barns rätt till utbildning och skolgång i Togo. Vidare ämnar studien ta reda på om faktorer som bemötande och förhållningssätt har någon betydelse i deras sociala arbete i landet. LÄS MER
19. ”Jag vill ha betyg i C sen stanna." : Fem andraspråksinlärares syn på vad som motiverar dem eller inte motiverar dem att studera vidare
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Denna uppsats har till syfte att beskriva hur enskilda andraspråksinlärare utan tidigare skolbakgrund från hemlandet upplever sin studiesituation och vad som motiverar dem till fortsatta studier. Mina frågor handlar om hur de ser på behovet av litteracitet, vilka mål de har med sina studier och hur de ser på förutsättningarna att lyckas. LÄS MER
20. ”Education is for life, not just for school” : En jämförande studie om läs- och skrivutveckling i Gambia och Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : This report describes a comparative study about reading- and writing development in “A-towns school” in The Gambia and in “Villaskolan” in Sweden. The purpose of this study is to compare two teachers in Sweden with two teachers and two volunteers from the school in Gambia, with focus on their thoughts and methods on teaching reading and writing at each school and in their social context. LÄS MER