Sökning: "analysera observation förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden analysera observation förskolan.

  1. 21. Målande språk -bildskapande som länk i möten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Camnerin; Maria Trulsson; [2015]
    Nyckelord :bildskapande; förskola; samspel; samtal; sociomateriellt perspektiv; relationell materialism;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka och analysera samtalsämnen som kommer upp under bildskapande aktiviteter i förskolan, samt relationen mellan barn-bildmaterial och förskollärare-bildmaterial inspirerade av ett sociomateriellt perspektiv. Då den forskning vi läst mest handlar om den färdiga produkten inom bildskapande aktiviteter vill vi inrikta oss på samtal under bildskapande aktiviteter. LÄS MER

  2. 22. Hårt mot hårt - att som vuxen förlora makten i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Cilene Fält; Victor Håkansson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Makt; Karnevalen; Maktrelationer; Barns inflytande; Kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera vuxnas styrning, barns mothandlingar och relationen mellan dessa för att förstå barns roll som aktörer i förskolan. Det empiriska materialet samlades in med hjälp av fältanteckningar under observation på en förskola. LÄS MER

  3. 23. Riktiga män arbetar inte i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Schön; Isak Westerberg; [2014]
    Nyckelord :Gender; Performativity; Masculinity;

    Sammanfattning : I Sverige i dag, är män underrepresenterade i förskolan, cirka 3% av arbetskraften är män. Utbildningsstyrelsen i Sverige, Skolverket, försöker ändra på detta genom elevrekryteringskampanjer riktade mot män. LÄS MER

  4. 24. Design och meningsskapande i förskolan : En multimodal designteoretisk studie av fyra lärandesammanhang kring matematik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mona Aldén; [2014]
    Nyckelord :Design; Meaningmaking; Multimodality; Semiotic; Learning; Design; Meningsskapande; Teckenskapande; Multimodalitet; Lärande; Semiotiska resurser; kommunikation; matematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att, med utgångspunkt i ett designteoretiskt multimodalt perspektiv, beskriva, analysera och tolka hur tre förskolepedagoger designar lärandesammanhang, kring ämnet matematik. Förutom detta var också syftet att få insikt om hur lärandesammanhangets design kunde förstås och tolkas i termer av lärande och meningsskapande. LÄS MER

  5. 25. Barnens reagerande och perspektiv på det könsneutrala begreppet ”hen” : En studie om hur barn på förskolan reagerar på begreppet ”hen”.

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Savita Kumar; [2013]
    Nyckelord :Könsneutralitet; Hen; Förskola;

    Sammanfattning : "Hen" har det skrivits mycket om i populärkulturella skrifter samt diskuterats om i debatter och i radioprogram, men ordet har inte i stor utsträckning avhandlats i en akademisk kontext. Jag känner att det är nödvändigt att analysera "hen" ur ett teoretiskt perspektiv, och få kunskap om hur begreppets användande i förskolan skulle fungera. LÄS MER