Sökning: "ann-christin johansson"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ann-christin johansson.

  1. 1. Utvärdering av screeningsrutiner på Region Hallands sjukhus för antibiotikaresistenta bakterier efter vård utomlands eller arbete i vården utomlands

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Ann-Christin Johansson; [2019]
    Nyckelord :antibiotikaresistens; screening; smittspridning; infektionskontroll;

    Sammanfattning : Introduktion Antibiotikaresistens är ett av de stora globala hälsohoten. Efter vård utomlands eller arbete i vård utomlands finns en högre risk för bärarskap av multiresistenta bakterier (MRB), det upptäcks med till exempel screening. LÄS MER

  2. 2. Att beskriva hur personer med multipel skleros upplever sin livssituation och livskvalité

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Medicin- och vårdvetenskap

    Författare :Justine Johansson; Ann-Christin Lindkvist; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros (MS) är en kronisk autoimmun sjukdom som påverkar det centrala nervsystemet. I Sverige diagnostiseras cirka 1000 personer per år med MS och antalet personer som lever med sjukdomen uppges vara mellan 17 500 - 18 500. Att leva med MS kan innebära fysiska, psykiska och sociala begränsningar. LÄS MER

  3. 3. Anestesisjuksköterskans erfarenhet vid svår intubation : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Ann-Christin Johansson; Emma Sundlöf; [2014]
    Nyckelord :svår intubation; anestesisjuksköterska; erfarenhet; perioperativ omvårdnadsprocess;

    Sammanfattning : Innan anestesisjuksköterskan intuberar en patient i samband med operation verifieras den preoperativa bedömning, som ofta utförs av anestesiläkare. När endotrackealtuben inte placerats på rätt plats i trackea efter två till tre intubationsförsök med bästa möjliga förutsättningar, beskrivs den som svår. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ann-Christin Johansson; Lisette Larsson; [2007]
    Nyckelord :Lek; lärande; medvetenhet; pedagoger och förskolan;

    Sammanfattning : Syfte:Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa påpedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva-rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur någrapedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer.Frågeställningar: · Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur? · Hur ser pedagogerna på lek och lärande? · Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper?Metod:Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio styckenintervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa vårafrågor. LÄS MER