Sökning: "barn litteratur koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden barn litteratur koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Lärares erfarenheter av inkludering av barn med diagnosen ADHD i klassrummet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mia Eklöf; [2018-08-07]
    Nyckelord :Inclusion; ADHD; diagnosis; disability; dilemma; relation;

    Sammanfattning : ADHD är en vanligt förekommande diagnos bland barn som kan innebära olika svårigheter i deras vardag. Koncentrationssvårigheter och brist på uppmärksamhet samt förmågan att kontrollera sitt beteende är några av de problem som människor med ADHD kan stå inför. LÄS MER

  2. 2. Relation, profession och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klarin; [2016]
    Nyckelord :bemötande; inkludering; interaktionistisk teori; relation; relationssvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktKlarin, Anna (2016): Relation, profession och organisation- En studie om elever i relationssvårigheter. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.BakgrundDet finns elever som har svårt att passa inom ramarna för skolans verksamhet och där skolan behöver tänka kring hur de ska inkluderas. LÄS MER

  3. 3. Det var en digital gång : En teoretisk uppsats om datorspel som möjliga komplement till läsandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Eric Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Datorspel; komplement; interaktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Datorspel har ett stigma över sig där de anses ha en negativ influens över barn och ungdomar. Detta stigma avvärjer många skolor och lärare från att använda sig av datorspel i klassrummet, där spel potentiellt kunnat hjälpa elever med läs- och koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. En jämförelse av Montessoripedagogikens grundprinciper och moderna riktlinjer gällande barn med koncentrationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sällberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med uppsatsen var att göra en jämförelse för att se om Montessoripedagogikens syn på bemötande av barn med koncentrationssvårigheter stämmer överens med moderna riktlinjer gällande bemötande av barn med koncentrationssvårigheter och i så fall hur. Fokus i syftet ligger särskilt på hur den pedagogiska miljön och det fysiska rummet förbereds. LÄS MER

  5. 5. "Samhället tycker väl att det är bra om ett barn är snällt och tyst" : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang kring barns normalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Michelle Karlsson; Sofie Stjernström; [2013]
    Nyckelord :normalitet; beteende; olikheter;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden presenteras tidigare forskning i form av artiklar, avhandlingar samt litteratur med koppling till undersökningsområdet. Ur Läroplanen för förskolan Lpfö-98 (reviderad 2010) har vi även valt att lyfta de delar som vi anser relevanta för undersökningen. LÄS MER