Sökning: "bedömningsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade ordet bedömningsarbete.

  1. 1. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Carl-Johan Mellin; [2024]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygsinflation; professionell autonomi; läroplansteori; ämnesbetygsreformen; General Works;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER

  2. 2. ”För eleven är ju i centrum, och vi är runt omkring” : – en kvalitativ studie om sångpedagogers arbete med mentala hinder i sångundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emilia Lundgren Andersson; [2023]
    Nyckelord :sångundervisning; sångpedagoger; strategier; hinder; bedömningsarbete;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur sångpedagoger på gymnasiets estetiska program med inriktning musik, definierar och arbetar med olika mentala hinder i ämnet ”Instrument eller sång”. Studien undersöker också hur sångpedagoger arbetar med betygssättning och bedömning i relation till arbetet med mentala hinder. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och strategier i bildlärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Christensen; Li Hirvonen; [2023]
    Nyckelord :Art instruction; framework factors; assessment strategies; formative and summative assessment.; Bildämnet; ramfaktorer; bedömningsstrategier; formativ- och summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bedömning och strategier i bildundervisningen. Forskningsfrågorna syftar till att synliggöra vad verksamma bildlärare bedömer i elevernas arbeten, vilka bedömningsstrategier de använder sig av samt vilka utmaningar som kan urskiljas vid bedömningsarbete och betygssättning. LÄS MER

  4. 4. ”Det känns som att jag gör en ny tolkning varje gång jag läser." : En kvalitativ studie om lärares möjligheter och utmaningar med bedömningsarbete inom anpassad grundskola, inriktning ämnesområden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Alm; Charlotte Hultman; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; ämnesområden; bedömning; tolkning; kursplan; efter elevens förutsättningar; delta;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks hur lärare inom anpassad grundskolas inriktning ämnesområden upplever sitt bedömningsarbete. Införandet av ny läroplan och medföljande kursplaner, för anpassad grundskola inriktning ämnesområden, i augusti 2022 medför att vi anser att området är särskilt aktuellt att beforska. LÄS MER

  5. 5. Specialidrottslärares bedömningspraktik : Legitimerade lärares resonemang om bedömning och betygsättning i kursen idrottspecialisering 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Christian Johansson; [2022]
    Nyckelord :specialidrott; NIU-fotboll; kunskapskrav; centralt innehåll; läroplansteori; bedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur legitimerade lärare i ämnet specialidrott inriktning fotboll resonerar om bedömning och betygsättning i kursen idrottsspecialisering 1, utifrån kursens centrala innehåll om ”taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling”. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med fem legitimerade specialidrottslärare. LÄS MER