Sökning: "behov av kunskap"
Visar resultat 11 - 15 av 7619 uppsatser innehållade orden behov av kunskap.
11. SJUKSKÖTERSKORS MÖJLIGHET TILL IDENTIFIERING AV VÅLD I NÄRA RELATION INOM ONKOLOGISK VÅRD. En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Våld i nära relation är ett utbrett problem över hela världen där sjuksköterskor har en viktig roll och ett ansvar i att identifiera personer som utsätts för våld. Trots det är det en liten andel som faktiskt identifieras inom hälso- och sjukvården. LÄS MER
12. SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV ATT PRATA OM SEXUELL HÄLSA MED PATIENTER. En litteraturstudie
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : sexuell hälsa och sexualitet beskrivs vara meningsfulla delar av livet. Den sexuella hälsan kan på flera sätt påverkas av olika sjukdomar. Sjuksköterskan har en skyldighet att främja hälsa och planera omvårdnad utifrån individuella behov. LÄS MER
13. När kurativ behandling inte är möjligt - en kvalitativ intervjustudie om hur patienter med obotlig övre gastrointestinal cancer upplever bästa understödjande behandling (BSC)
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler patienter idag är i behov av palliativ vård. Patienter med obotlig övre gastrointestinal (ÖGI) cancer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset erbjuds i dag vårdformen bästa understödjande behandling (BSC). BSC är en palliativ behandling utan livsförlängande åtgärder och som även ges på symtombasis. LÄS MER
14. “Individen i fokus - det är den aktiva vi ska hjälpa” : Hur understödjer fysioterapeuter elitidrottare som ska rehabiliteras från en idrottsskada? en intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: En idrottsskada är ett symptom från det muskuloskeletala systemet som uppkommit av en akut händelse under träning eller tävling, eller som följd av överbelastning, som behövt ses över av en medicinskt utbildad. Definitionen av en lyckad rehabilitering efter en idrottsskada är att idrottaren återfått full funktion och är tillbaka till samma prestationsnivå som förut. LÄS MER
15. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER