Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Academic library instruction on critical evaluation of sources and information : A content analysis of Swedish university library websites

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emma Johansen; [2022]
    Nyckelord :Academic library; Instruction; Critical thinking; Source evaluation; Information literacy; Media and information literacy; Content analysis; Website; Universitetsbibliotek; undervisning; kritiskt tänkande; källkritik; informationskompetens; medie- och informationskunnighet; innehållsanalys; webbplats;

    Sammanfattning : This master thesis examines how Swedish university libraries are instructing their students on topics related to the critical evaluation of sources and information. The method of analysis was a quantitative and qualitative content analysis of the external websites of Sweden’s public university libraries to determine what modes of instruction are being offered, and how these services are being described and made accessible to their users. LÄS MER

  3. 3. Bibliotekarien som access point : En undersökning av artificiell intelligens inom svenska bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Stina Borg; Michael Ferlin; [2021]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Library and Information Science; Ethics; Data curation in libraries; Information literacy; Artificiell intelligens; Biblioteks- och informationsvetenskap; Etik; Informationskompetens;

    Sammanfattning : Introduction. Artificial intelligence is growing in society at large and within libraries specifically. There are both positive and negative consequences of this development. In this essay, ethical issues concerning bias, transparency and integrity are examined in a Library and Information Science context. LÄS MER

  4. 4. Fatta mångfald : skilda perspektiv på forskarstöd bland doktorander

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Becker Carlsdotter; [2018]
    Nyckelord :Library- and informationstudies; scholarly communication; academic library; university library; research support; doctoral students; PhD students; diversity; intersectionality; information literacy; Lund university; biblioteks- och informationsvetenskap; vetenskaplig kommunikation; akademiska bibliotek; universitets- och högskolebibliotek; forskningsstöd; doktorander; intersektionalitet; informationskompetens; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Academic libraries provide support to researchers, but this group is diverse and the particular situation of doctoral students is often overlooked or seen as uniform. To inform the development of such research support, to meet the needs of all doctoral students, it is of utmost importance to grasp the diversity within the group. LÄS MER

  5. 5. Hur hittar jag rätt information? : En undersökning om användarens dynamiska kunskapsläge

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Jonna Steinrud; [2016]
    Nyckelord :Library science; Information science; Information resources; Information behavior; Information literacy; Biblioteks- och informationsvetenskap; datorbaserad informationssökning; informationsresurser; informationsbeteende; informationskompetens;

    Sammanfattning : This thesis strives to explore the PhD students’ information behavior (information needs, information search strat-egies and information management) to see how information literacy (use of information services and resources as well asinformation accessibility and intermediation) can evolve through increased access to information, resources and ideas. The theoretical foundation of the study is Carol C. LÄS MER