Sökning: "bild förskoleklass"
Visar resultat 11 - 15 av 87 uppsatser innehållade orden bild förskoleklass.
11. Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor som formulerats av Lopotovska et al. LÄS MER
12. Hur gör lärare för att skapa förståelse för tals relationer? : − En observationsstudie om lärares undervisning om tals additiva del-helhetsrelationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : En viktig grund för elever att lösa addition- och subtraktionsuppgifter är att tillägna sig tals additiva del-helhets relationer. Genom att se delar och helheten och förstå relationen dem emellan underlättar det för elever att lösa additions- och subtraktionsuppgifter på ett framgångsrikts sätt. LÄS MER
13. Det är inte en extra anpassning att jag gör tydliggörande pedagogik : Tydliggörande pedagogik i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Utbildning och undervisning ska vara inkluderande, även om ordet inkludering inte nämns i skollag eller läroplan. Undervisningen i skolan ska anpassas för att möta varje elevs förutsättningar och behov. Det finns dock lite forskning om vilka metoder som gynnar inkludering. LÄS MER
14. Alla barns och elevers rätt till en tillgänglig lärmiljö : En studie i specialpedagogens möjligheter till utveckling av lärmiljöer genom handledning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till denna studie är en vision om att kunna göra skillnad för alla barn i skolan när det handlar om en tillgänglig lärmiljö. Speciellt i de lägre skolåren sker övergångar varje år från förskola till förskoleklass och till sist in i årskurs ett. LÄS MER
15. Fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar med elevernas fonologiska medvetenhet i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats handlar om den fonologiska medvetenhetens utveckling i svenskundervisning i förskoleklass och årskurs 1. Vi har till denna studie intervjuat fyra lärare som arbetar i förskoleklass och årskurs 1 samt en speciallärare och en specialpedagog för att få en klarare bild av deras arbete med att identifiera och arbeta med elever som har fonologiska svårigheter. LÄS MER