Sökning: "dans flickor"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden dans flickor.

  1. 1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  3. 3. Jag bjuder in dig till en dialog : kommunikation som resurs för konstnärligt skapande i dans hos flickor & unga kvinnor

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Juuli Välimaa; [2023]
    Nyckelord :dance; dialogue; communication; dance pedagogue; norm criticism; artistic creation; dans; dialog; kommunikation; danspedagogik; normkritik; konstnärligt skapande;

    Sammanfattning : The meaning of this research is to make benefits of dialogical and norm critical approaches in dance visible and thus suggest new ways to enter dance education. The starting point of the research was to carry out a workshop project with a focus group outside the normative dance context, which here means a group outside the traditional dancefield among hobbyists: a varying, heterogeneous group of girls and young women with both different bodily and other challenges and also different knowledges and experiences in dance. LÄS MER

  4. 4. Flickor och pojkars önskemål gällande innehållet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ellinor Ohlsson; Kofi Adanuvor; [2021]
    Nyckelord :Elever; Genus; Idrott och hälsa; Könsnormer;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi bildat en uppfattning om att det finns skillnader i flickor och pojkars intressen inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka fysiska aktiviteter som elever i högstadiet önskar att ämnet idrott och hälsa ska innehålla. LÄS MER

  5. 5. Dans - ”Så mycket mer än bara nåt fjantigt” : Dans utifrån ett lärarperspektiv i ämnet Idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Stange; [2021]
    Nyckelord :Dance; gender; teacher perspective; sports and health; Dans; genus; lärarperspektiv; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att dansen har en positiv inverkan på individens hälsa. Trots detta ges dansen ett begränsat utrymme i skolämnet idrott och hälsa. Syftet med denna studie är att undersöka ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 utifrån ett lärarperspektiv med fokus på lärmomentet dans. LÄS MER