Sökning: "exempel på litteraturanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden exempel på litteraturanalys.

  1. 6. “Vita främlingar antagligen vara gudar..!” : - En kvalitativ text- och bildanalys av Barna Hedenhös upptäcker Amerika ur ett postkolonialt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marina Kihlström; Amanda Mäki; [2022]
    Nyckelord :Bertil Almqvist; Barna Hedenhös upptäcker Amerika; postkolonialism; eurocentrism; didaktik; litteraturanalys; rasism; stereotyper;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en text- och bildanalys där vi analyserar Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) ur ett postkolonialt perspektiv. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den amerikanska ursprungsbefolkningen porträtteras i Barna Hedenhös upptäcker Amerika (1950) samt vilka didaktiska möjligheter och utmaningar som boken erbjuder i undervisningssammanhang. LÄS MER

  2. 7. Validering och erkännande av utländska läraresyrkeskompetenser i Sverige

    Magister-uppsats,

    Författare :Mutasem Al Refai; [2021]
    Nyckelord :Validering; erkännande; utländska lärare; kompletterande lärarutbildning; professionell övergång och professionell anpassning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka valideringsprocessen för utländska lärare. Den argumenterar för att valideringsprocess genomgår två huvudfaser. Den första fasen är formell validering. I denna fas strävar utländska lärare efter att erhålla formell lärarbehörighet och lärarlegitimation. LÄS MER

  3. 8. Vem, vad, varför? : En läromedelsanalys om förekomsten av icke-västerländska skönlitterära författarskap och deras funktion i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Åberg; Sophie Tidén; [2021]
    Nyckelord :eurocentrism; gymnasiet; icke-västerländska författare; kanon; läromedelsanalys och svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om och hur läromedel i svenska på gymnasiet ger möjligheter att bemöta läroplanens krav kring kulturell mångfald i samband med undervisning om och läsning av skönlitteratur. Metoderna som har använts är kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 9. “Vi bjuder in massvis av tjejer, låser ytterdörren och sen hånglar vi” : – En litteraturanalys av Berts dagbok ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Tydén; Olivia Wahlgren; [2021]
    Nyckelord :Sören Olsson; Anders Jacobsson; Berts dagbok; genus; didaktik; normer; litteraturanalys; könsroller; sexism; normbrytande beteende; normkonformativt beteende;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie där vi analyserar Berts dagbok (Sören Olsson & Anders Jacobsson 1993) och Berts dagbok (Olsson & Jacobsson 2015) ur ett genusperspektiv. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka normer som framkommer och om det skett någon förskjutning kring dessa mellan böckerna. LÄS MER

  5. 10. Urfolkskonst : Hur den representeras i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Inga-Wiktoria Påve; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studentuppsats undersöker definitionen av urfolkskonst och hur den representeras i undervisningen. Den utgår från ett samiskt perspektiv och använder sig utav diskursanalys där maktförhållande är i fokus. LÄS MER