Urfolkskonst : Hur den representeras i undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Inga-wiktoria Påve; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studentuppsats undersöker definitionen av urfolkskonst och hur den representeras i undervisningen. Den utgår från ett samiskt perspektiv och använder sig utav diskursanalys där maktförhållande är i fokus. Genom intervjuer med samiska kulturarbetare och litteraturanalys besvaras hur urfolkskonst definieras, vilka hinder och möjligheter som finns för att den ska kunna användas i undervisning och hur den uppfattas och används. Frågorna besvaras utifrån tre olika perspektiv: ett samiskt perspektiv, ett samhällsperspektiv och ett didaktiskt perspektiv. Utifrån dessa perspektiv har en didaktisk sammanfattning skrivits. Uppsatsen analyserar gymnasieskolans värdegrund samt två kurser: Bild och form – specialisering och Modersmål 1 för att se om urfolkskonst har möjlighet att vara en del av undervisning och ger exempel på hur man kan arbeta utifrån den. Uppsatsen ger också en historisk kontext till samisk utbildningshistoria. Vidare kan man även läsa hur didaktik ur ett samiskt perspektiv hade fungerat samt hur interkulturalism hade gynnat skolväsendet. Uppsatsens resultat påvisar flera olika diskurser som finns inom de olika nivåerna, men att den grundläggande diskursen som genomsyrar ämnet och de övriga diskurserna är förhållandet mellan urfolksamhällets kollektiva förhållningssätt till kulturen gentemot det västerländska individualistiska förhållningssättet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)