Sökning: "fallstudie filippa k"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fallstudie filippa k.

  1. 1. Att designa framgång genom sitt ursprung : En uppsats om hur ett företag inom den svenska mode- och designbranschen kan använda sig av ”country of origin” för att skapa konkurrenskraft på internationella marknader

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Bogren Ericsson; Christine Isaksson; [2011]
    Nyckelord :Differentiering; varumärkesidentitet; konkurrenskraft; associationer; ”country of origin”; styrning; internationell verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att identifiera hur Filippa K arbetar med sitt svenska ursprung för att skapa konkurrenskraft på internationella marknader samt hur Filippa K:s huvudkontor styr företagets internationella verksamheters arbete med att särskilja varumärket från konkurrenter. Litteraturgenomgången berörde vad forskning tidigare sagt om varumärkes värde och varumärkesidentitet, ”country of origin” samt styrning av ett internationellt företag. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföringens betydelse för diskrepansen mellan företags profil och image : En fallstudie av Filippa K

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Madeleine Berglund; Linda Östbergh; Sabina Lindmark; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka om ett företag som använder sig av sparsmakad marknadsföring ändå når ut med sitt budskap till sina kunder. Det företag vi valt att göra en fallstudie på är Filippa K, ett väletablerat klädföretag som inte använder reklam i någon större utsträckning, dels på grund av rädsla att varumärket ska överexponeras och förlora sitt grundläggande koncept och dels för att man från företagets sida anser sig ha tillräckligt god kännedom på den svenska marknaden. LÄS MER

  3. 3. Strategier för oförutsägbara och snabbväxlande marknader – en fallstudie av fyra skandinaviska modeföretag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Andersson; Carolyn Zupanic; Sara Olsson; [2005]
    Nyckelord :Kaosbalans strategi; Resursbaserat synsätt; Dualistiskt perspektiv; Modeföretag; Strategi; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. LÄS MER

  4. 4. Kriterier vid urval av leverantörer : En studie av fyra företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Stina Lund Jörgensen; Jenny Karlsson; [2005]
    Nyckelord :leverantörsval; leverantörsurval; klädbranschen; konfektionsbranschen; leverantörer; leverantörsrelationer;

    Sammanfattning : I och med konkurrensen från lågkostnadsländer har den svenska konfektionsindustrin stagnerat. Många svenska klädföretag i detaljhandelsbranschen väljer istället att outsourca sin produktionsverksamhet till utlandet där kostnaderna för tillverkning är lägre. LÄS MER

  5. 5. Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Wieloch; Louise Meiton; Sonja Ingrid Désirée Sandberg; [2003]
    Nyckelord :Svenska modeföretag; Resursbaserat synsätt; Kaos-balans teorin; Normanns teori; strategi; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och jämföra fallföretagens strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi ämnar göra detta genom att finna och använda de strategiteorier och modeller som på ett mest adekvat sätt förklarar och beskriver hur våra fallföretags strategiska arbete sker. LÄS MER