Sökning: "flerspråkighet argument"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden flerspråkighet argument.

  1. 1. Generating Wikipedia Articles with Grammatical Framework : A Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Keivan Matinzadeh; [2023]
    Nyckelord :Grammatical Framework; Computational Linguistics; Natural Language Generation; Computer Science; Grammatical Framework; Beräkningslingvistik; Textgenerering; Datavetenskap;

    Sammanfattning : Natural language generation is a method used to produce understandable texts in human languages from data [1]. Grammatical Framework is a grammar formalism and a functional programming language using a nonstatistical approach to build natural language applications. LÄS MER

  2. 2. Lärande genom litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Zuniga; Klara Skogulf Björnskär; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på vad högstadie- och gymnasieelever lär sig genom litteratursamtal. Arbetet utgår från frågeställningen: Hur är litteratursamtal givande för elevers lärande och vilka faktorer påverkar utfallet? I metoden går vi igenom sökprocessen och urvalsprocessen för de källor som ligger till grund för detta arbete. LÄS MER

  3. 3. Vad och hur ska studenterna skriva? Möjligheter och begränsningar i uppgiftsinstruktioner i en högskolekurs med flerspråkiga studenter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Arne Håkansson; [2020-11-09]
    Nyckelord :uppgiftsinstruktioner; flerspråkighet; breddat deltagande; genre; textaktivitet; textdisposition; akademiskt skrivande;

    Sammanfattning : Svenska högskoleutbildningar har som ansvar att öka andelen underrepresenterade grupper och detta kräver strategier för breddat deltagande för att dessa studenter ska kunna fullfölja studierna. Bland dessa grupper kan det finnas flerspråkiga studenter. LÄS MER

  4. 4. Lärarperspektiv på undervisningsspråkets inverkan på matematikutvecklingen hos tvåspråkiga elever i Libanon och i Sverige

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mirna Elmasri; [2012]
    Nyckelord :andraspråk; begreppsförståelse; flerspråkighet; främmande språk; majoritetsspråk; matematikundervisning; minoritetsspråk; modersmålets betydelse; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Med föreliggande studie vill jag ta reda på vilka argument tvåspråkiga lärare, i Sverige och i Libanon, anför om syftet att bedriva tvåspråkiga elevers matematikundervisning på majoritetsspråket, svenska, respektive det främmande språket, engelska. Ett annat syfte är att undersöka vad lärarna finner för inverkan på kunskapsutvecklingen i matematik. LÄS MER

  5. 5. Ämnesdidaktiken bakom undervisningsprocesser i mångkulturella klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Leila Khalil; Henriette Lejdfelt; [2008]
    Nyckelord :didaktik; flerspråkighet; formalisering; funktionalisering; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnesdidaktiken bakom retorik och praktik vid undervisning av mångkulturella barngrupper i grundskolan. Frågorna vi ställde till pedagogerna var de ämnesdidaktiska frågorna Vad?, Hur? och Varför? de utformar sin undervisning som de gör, samt hur det tar sig uttryck vid den praktiska undervisningen av flerspråkiga barngrupper. LÄS MER