Sökning: "focus group interview"

Visar resultat 16 - 20 av 793 uppsatser innehållade orden focus group interview.

  1. 16. Att fånga minnen : En undersökning av intervjumetoder i arkeologiska kontexter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Astrid Billing Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Artifact-centred interview; walk and talk interview; group interview; oral history; memory; materiality; Föremålsbaserade intervjuer; walk and talk-intervjuer; gruppintervjuer; muntlig historia; minne; materialitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how oral sources can be documented in a better way, through a more conscious use of interview methods in archaeological contexts. By analysing and comparing three case studies, namely the excavation of The Overstone Miners’ Cottages in Northumberland, Great Britain, the excavation of Ramnässkärsparken near Uddevalla, Sweden and the excavation of The Mott Farm, Rhode Island, USA, different ways of using interview methods in relation to the archaeological material have been shown. LÄS MER

  2. 17. "Om inte vi ser dem, vem gör det?" : En kvalitativ intervjustudie om hur socialsekreterare möter våldsutsatta kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annie Lindquist; Majmona Susoho; [2023]
    Nyckelord :Social worker; intimate partner violence; intellectual disability; needs; discretion; Socialarbetare; våld i nära relation; intellektuell funktionsnedsättning; behov; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Intimate partner violence (IPV) is a social problem that affects both the person living with IPV, but also has its consequences in society. One group that has an additional vulnerability to being exposed to IPV is women with an intellectual disability. LÄS MER

  3. 18. Under press : En studie om A-traktorförares gruppidentitet, omgivningen och medias påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Petra Markrud; Abdallah Naif; [2023]
    Nyckelord :social identity; social categorization; group identity; tractor class A-drivers; media social media; social identitet; social kategorisering; gruppidentitet; A-traktorförare; media sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa A-traktorförares upplevelser av att ingå i en grupp som är stigmatiserad av samhället – hur de socialt konstruerar och reproducerar sin gruppidentitet i en kontext där de är ifrågasatta i media, liksom av sin omgivande sociala kontext. Social identitetskonstruktion, gruppnormer och sociala normer, och andra etablerade teorier och koncept användes för att tolka våra resultat. LÄS MER

  4. 19. Prognosmodeller som verktyg för bedömning : Ett arbete om att nyttja elevdata i gymnasieskolan för att stödja betygsättning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alice Morell; Lana Hade; [2023]
    Nyckelord :Learning Analytics; Early Warning Systems; Regression Analysis; LMS; Learning Management System; digitalization; Learning Analytics; Prognosmodell; Regressionsanalys; Lärplattform; Learning Management System; Bedömning; Digitalisering;

    Sammanfattning : De Förenta Nationernas Agenda 2030 fastställer som ett delmål att säkerställa utbildning av hög kvalitet och främja livslångt lärande för alla som en del av arbetet för ett mer hållbart samhälle. Vikten av detta delmål blir särskilt tydlig i och med det observerbara sambandet mellan en fullständig gymnasieexamen och allmän hälsa i Sverige; gymnasiestudenter som går ut med en gymnasieexamen tenderar att erhålla bättre allmän hälsa. LÄS MER

  5. 20. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER