Sökning: "focus group interview"

Visar resultat 21 - 25 av 793 uppsatser innehållade orden focus group interview.

  1. 21. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  2. 22. ”Man får bara brösta det” : En studie i yrkeselevers motivation till svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jesper Andersson; [2023]
    Nyckelord :Grit; mixed-method; motivation; Self Determination Theory; the Swedish subject; vocational program; Grit; mixed-method; motivation; Self Determination Theory; svenskämnet; yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och skapa en större förståelse för de faktorer som kan påverka yrkeselevers måluppfyllelse och slutförande av sin utbildning i gymnasieskolan. Studien har fokuserat på att undersöka vad yrkeselever anser om svenskämnets innehåll och dess relation till deras programinriktning och framtid. LÄS MER

  3. 23. Vår nya digitala verklighet: AI-genererade texter och hjälpmedel : En intervjustudie om artificiell intelligens: möjligheter, utmaningar och framtidsutsikter för svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felix Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan den snabba utvecklingen av artificiell intelligens som ChatGPT, har den svenska skolanställts inför flera frågor angående hur bedömning ska ske, hur undervisning ska förändras och ivilken riktning den svenska skolan ska anta i framtiden. Artificiell intelligens ses som något somkommer att revolutionera den svenska skolan på sikt. LÄS MER

  4. 24. “DET KÄNNS SOM ATT SAMHÄLLET ALLTID LIGGER TVÅ STEG EFTER” : En kvalitativ intervjustudie med socialsekreterare och fältarbetare gällande det förebyggande arbetet mot ungdomskriminalitet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maiada Mustafa; Sara-Melike Kinali; Dema Hani Matti; [2023]
    Nyckelord :Ungdomskriminalitet; förebyggande arbete; åtgärder; socialsekreterare; fältarbetare; samverkan.;

    Sammanfattning : Ungdomskriminalitet är ett samhällsproblem som både socialsekreterare och fältarbetare inom socialtjänsten möter och behöver hantera. Därav är studiens syfte att utforska hur socialsekreterare och fältarbetare inom socialtjänsten arbetar för att förebygga ungdomskriminaliteten. LÄS MER

  5. 25. Sjuksköterskors och läkares erfarenheter av polikliniskt omhändertagande av patienter med lungemboli : En intervjustudie.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Gorzkowska; Elena Selivanova; [2023]
    Nyckelord :nurses and physicians experiences; content analysis; interview study; outpatient care; pulmonary embolism; sjuksköterskors och läkares erfarenheter; innehållsanalys; intervju; lungemboli; poliklinisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lungemboli är den allvarligaste diagnosen av venös tromboembolism. Poliklinisk behandling istället för traditionell slutenvård kan erbjudas för patienter med LE som inte löper risk för plötslig död och allvarliga komplikationer. LÄS MER