Sökning: "framgångsrik undervisning matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden framgångsrik undervisning matematik.

  1. 1. Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Johansson; Catarina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; Gymnasium; Matematikstöd; Organisation; Stödverksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Tina och Larsson, Catarina (2023). Organisation av matematikstöd på några gymnasieskolor: ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om likhetstecknet : En kvalitativ studie av lärares undervisning om likhetstecknet i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :likhetstecken; undervisning; matematik; ekvationer;

    Sammanfattning : Den här studien ger exempel på hur lärare beskriver sin undervisning om likhetstecknets betydelse i årskurserna 1–3 och hur de förhåller sig till den statiska respektive dynamiska uppfattningen av likhetstecknet. Sex lärare har intervjuats i strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrik undervisning av multiplikation : - för kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Susann Larsson; Moa Palm; [2023]
    Nyckelord :multiplication; forms of representations; knowledge development; middle school; multiplikation; representationsform; kunskapsutveckling; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Internationella undersökningar visar att svenska grundskoleelever presterar under genomsnittet för EU- och OECD-länderna i matematikämnet. Tidigare studier poängterar att djupare förståelse inom multiplikation är avgörande för det fortsatta lärandet i matematik. LÄS MER

  5. 5. Matematiksvårigheter på högstadiet : Vilka undervisningsmetoder fungerar bäst för elever i matematiksvårigheter? Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonas Knutell; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; undervisningsmetoder; orsaker; lärarperspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa vad högstadielärare i matematik uppfattar som framgångsrika undervisningsmetoder för elever i matematiksvårigheter. Genom semi-strukturerade intervjuer har sex lärare från olika högstadieskolor i Sverige gett sin syn på olika orsaker till elevers matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder som de därmed anser fungerar bäst för dessa elever. LÄS MER