Sökning: "fusioner och förvärv"
Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden fusioner och förvärv.
11. Betting on the jockey rather than the horse : a study on the determinants of mergers of SPAC IPOs
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Special Purpose Acquisition Companies (SPACs) are public shell entities uniquely constructed to acquire one or more privately held businesses. The transaction's structural characteristics put significant pressure on the management team's capabilities to find a suitable company to acquire within the predetermined time frame. LÄS MER
12. Förvärvsmetodens betydelse för svenska förvärv : En eventstudie om företagsförvärv i Sverige
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Den ökade globala konkurrensen har medfört till en hög nivå av fusioner och förvärv desenaste åren. Det huvudsakliga syftet med detta är att öka tillväxten men det är inte alla somlyckas uppnå detta. Målföretaget anses generellt sett gynnas av förvärv medan det råderoenighet kring påverkan på det förvärvande företaget. LÄS MER
13. Finansiell karaktäristika hos förvärvade företag : En kvantitativ studie baserad på svenska IT-konsultbolag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Transaktioner företag emellan som leder till att ägandeskap överförs eller sammanslås med andra enheter har förekommit sedan slutet av 1800-talet. Dessa förvärv och fusioner har satt sin prägel på företagsekonomin och format hela branscher och företagslandskap. LÄS MER
14. Organizational culture and its implications on post-acquisition integration : A case study of a merger between two entrepreneurial firms
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Abstract Mergers and acquisitions (M&A) is an important economic phenomenon, utilized by companies to expand their market share and achieve rapid growth. However, studies imply that a majority of M&As fail to deliver anticipated value, which has led to a vast amount of research investigating why. LÄS MER
15. Effekten av intern kommunikations på organisationsidentifiering : vid en större organisatorisk förändring
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur företagsledningen internt kommunicerar och effekten av intern kommunikation på organisationsidentifiering vid en större organisatorisk förändring. En kombination av kvalitativ och kvantitativ metod används vilken innehåller deskriptivstatistik av både det kvalitativa och det kvantitativa urvalet. LÄS MER