Sökning: "fysisk aktivitet i förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 172 uppsatser innehållade orden fysisk aktivitet i förskola.

  1. 21. “Det hänger mycket på oss” : En fenomenografisk intervjustudie som visar på variationer om förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse i relation till förskolans miljö och pedagogiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Svensson; Katrin Berg; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; fysisk aktivitet; förskola; miljö; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att söka variationer i förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar som finns i förskolans olika miljöer för att främja barns fysiska aktivitet och rörelseglädje samt om sitt uppdrag i relation till förskolans läroplan. Forskningsfrågorna vi utgår från är: Hur uppfattar förskollärare att de kan skapa möjligheter för barnen till fysisk aktivitet och rörelse utifrån förskolans miljö och material? och Hur uppfattar förskollärare det pedagogiska uppdraget att möjliggöra för barn att uppleva rörelseglädje, vara fysiskt aktiva och utvecklas motoriskt? För att nå förskollärares uppfattningar utgår vi från en fenomenografisk forskningsansats där vi genomfört intervjuer med förskollärare från förskolor med olika förutsättningar i miljön. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares syn på fysisk aktivitet och hur det ges uttryck i förskolans verksamhet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Sjöstedt; Therese Pihlblad; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förhållningssätt; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar, inställningar och tankar kring den fysiska aktiviteten i förskolan. Empirin till studien har kommit till från en kvalitativ forskningsansats genom semistrukturerade intervjuer av åtta förskollärare på fem förskolor i olika kommuner i Skåne. LÄS MER

  3. 23. Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Flink; Ida Mörk; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; faktorer och miljöer.;

    Sammanfattning : Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. LÄS MER

  4. 24. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Karlsson; Malin Wikström; [2022]
    Nyckelord :Children; Early Childhood Education; Health; Environment Setting; Movement; Barn; Förskola; Hälsa; Miljö; Rörelse;

    Sammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER

  5. 25. Förskolan - En plats där barn har rätt till inflytande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om rörelseaktiviteter och de yngsta barnens inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Gillstedt; [2022]
    Nyckelord :Democratic mission; preschool teachers; preschool; influence; physical activity; Demokratiuppdraget; förskollärare; förskola; inflytande; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barn har rätt till inflytande, en plats de ska kunna påverka sin vardag. Förskolan är en plats barnen ska inkluderas i planeringen och påverkar vilka rörelseaktiviteter som sker i förskolan.  Syftet med studien är att belysa variationen av rörelseaktiviteter och i vilken mån de yngsta barn ges inflytande. LÄS MER