Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett genrepedagogiskt arbetssätt i modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Katarzyna Kukulska; [2022]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkeln för undervisning och lärande; formativ bedömning; interaktion;

    Sammanfattning : Abstrakt Med mitt examensarbete ska jag undersöka modersmålslärarnas genrepedagogiska arbetssätt. Jag tycker att det är intressant att undersöka hur modersmålslärarna tillämpar ett genrebaserat arbetssätt i sin undervisning och hur det i sig genererar den formativa bedömningen samt vilket är modersmålslärarnas tillvägagångssätt för att få sina elever att interagera med varandra. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av andraspråkstexter : Jämförande analys av tre bedömningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elena Lindström; Ulrika Hernvall; [2017]
    Nyckelord :processbarhetsanalys; performansanalys; genrebaserad analys; bedömning; andraspråkstexter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vad man får veta om texter som är granskade med bedömningsmetoderna processbarhetsanalys, performansanalys och genrebaserad analys på texter skrivna av elever som läser svenska som andraspråk. Resultatet visar att både performansanalysen och den genrebaserade analysen ger en mångsidig bild av texternas språkliga och innehållsliga kvaliteter och täcker in fler mål från kursplanen, medan processbarhetsanalysen är mer inriktad på var i språkutvecklingen eleverna befinner sig och inte tar hänsyn till innehållsmässiga kvaliteter. LÄS MER

  3. 3. Meningen med grammatik.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cheryl Gilenmyr; Charlie J. Kihl; [2016]
    Nyckelord :Grammatik; betyg; ordklassfördelning; stilistik; genre; textanalys;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en kvantitativ analys av elevtexters ordklassfördelning och ordklassers semantiska egenskaper.Det här arbetet ämnar undersöka eventuella samband mellan fördelningen av ordklasser och deras semantiska egenskaper i elevtexter av berättande karaktär och de olika betyg som de givna texterna erhåller. LÄS MER